Defender 130

NY LAND ROVER DEFENDER 130: DEN USTOPPELIGE 8-SÆDERS UDFORSKER

• Eventyr for alle: Den nye Defender 130 har forlænget karrosseri og mere kabineplads, der passer perfekt til familieekspeditioner i terrænet med op til otte ombord i lækker komfort.
  • Defenders alsidighed: Det længere karrosseri bevarer Defenders ustoppelige egenskaber og manøvredygtighed i terrænent- Dertil kommer tre sæderækker i et 2+3+3-arrangement.
  • Velkendt design: Defenders silhuet er elegant forlænget med 340 mm og har nu bedre plads i kabinen med en enorm maksimal lastkapacitet på 2.7381 liter og tre rækker med sæder i fuld størrelse.
  • En sofistikeret opdagelsesrejsende: Defender 130 fås i den nye eksklusive farve Sedona Red og med 4-zoners klimaanlæg (ekstraudstyr) samt luftaffjedring som standard for øget komfort.
  • Extended Bright Pack: Markant eksteriørudstyrspakke giver den nye Defender 130 en unik karakter med Ceres Silver Satin-finish på bundbeklædningen rundt om hele køretøjet.
  • Alsidigt interiør: Komfortabel plads til op til otte på tre rækker samt stort, fleksibelt bagagerum og et bredt udvalg af Defender-tilbehør.
  • Avanceret teknologi: Den nye Defender 130 har en større 11,4" Pivi Pro-touchskærm som standard, mens passagererne nyder renere luft med avanceret Cabin Air Purification Plus som standard.
  • Enestående atmosfære: Sofistikeret interiør med Light Oyster-læder og nye Natural Light Oak-interiørlister med hvid pulverlakeret tværbjælke og masser af kromdetaljer.
  • First Edition: Den omhyggeligt udvalgte First Edition repræsenterer det ultimative fra den nye Defender 130 og fås i tre avancerede konfigurationer, hver med sit markante designtema.
  • Jubilæumsudgave: Land Rover fejrer Dronning Elizabeths platinjubilæum og forærer dronningen en helt særlig udstyret Defender 130, der skal bruges af det britiske Røde Kors.
  • Hard Top-forbedringer: Den mest solide og robuste Defender Hard Top 90- og 110-serie i varevognsmodel er nu udvidet og fås som X-Dynamic- og X-modeller.

31. maj 2022, Gaydon, Storbritannien – Ud over den anmelderroste Defender 90 og Defender 110 føjer Defender 130 nu endnu en dimension til den overvældende familie af terrængående køretøjer med eventyrlige muligheder med plads til op til otte voksne på tre rækker med sæder i fuld størrelse.

Ligesom Defender 90 og 110 tager det nye 130-karrosseridesign sit navn fra den oprindelige Defender-familie, der er inspireret af den længste model i modelrækken. Det giver kunderne mulighed for ubesværet at transportere op til otte personer i ethvert terræn og er den ultimative demonstration af Defenders mange talenter.

En lang række forbedringer af både eksteriør- og interiørdesign og teknologier kendetegner den nye Defender 130, som på enestående vis afbalancerer komfort med Defenders velkendte holdbarhed og egenskaber.

For at fejre dronning Elizabeths platinjubilæum forærer Land Rover Hendes Majestæt Dronningen og det britiske Røde Kors en specialudgave af den nye Defender 130, der skal støtte Røde Kors' opgaver i Storbritannien. Land Rovers ingeniører samarbejder med repræsentanter fra velgørenhedsorganisationen, som dronning Elizabeth er protektor for, om at specialudstyre Defender 130, før den tages i brug senere på året.

Land Rover har støttet Det Internationale Forbund af Røde Kors- og Røde Halvmåne-selskaber siden 1954 og er stolt over at bevare sit forhold til verdens største humanitære organisation. Eksperter på IFRC’s globale flådebase i Dubai deltog i Defenders globale testprogram forud for dens verdenspremiere i 2019.

Nick Collins, Executive Director, Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover, sagde: "Den nye Defender 130 tilfører vores mest holdbare og robuste familie af køretøjer en ny dimension af egenskaber. Det rummelige interiør byder op til otte personer velkommen og transporterer dem i uovertruffen komfort, hvilket giver familier enestående sofistikerede muligheder for eventyr med dets unikke designsignaturer, der skaber en markant ny Defender-oplevelse."

Defender 130 har sin egen farvepalet med en ny, eksklusiv Sedona Red-farve, der sikrer, at 130 skiller sig ud i modelrækken. Eksteriøret suppleres af Extended Bright Pack, der fås som supplement til den eksisterende Bright Pack og tilfører et markant eksteriørdesign med Ceres Silver Satin-finish omkring alle nedre karrosseribeklædninger samt bundskjold for og bag i Noble Chrome.

Indvendigt er der gennemtænkte opbevarings- og komfortløsninger til alle passagerer på alle tre sæderækker. Dermed har Defender 130 plads til passagerer på hvert sæde med ubesværet adgang til den rummelige tredje sæderække i en lys og luftig kabine.

Interiørdesignet byder på nye farve- og materialetilvalg for en forstærket oplevelse i terrænet. De nyeste forbundne teknologier og chassissystemer – herunder en ny, større 11,4" Pivi Pro-touchskærm, elektronisk luftaffjedring og Cabin Air Purification Plus som standard – giver ultimativ støtte og komfort til moderne udflugter i terrænet.

Den nye Defender 130 fås med S, SE-, HSE-, X-Dynamic- og X-specifikationer samt som First Edition. First Edition fås i tre kombinationer, der er nøje udvalgt af designerne, og hver især har sit eget farve- og designtema:

• Fuji White med Extended Bright Pack med komplet Light Oyster Windsor-læderinteriør og interiørlister i Natural Light Oak
  • Sedona Red med sæder i Ebony Windsor-læder og interiørlister i Smoked Oak
  • Carpathian Grey med Vintage Tan Full Windsor-læder og lister i Rough-Cut Walnut

First Edition-modellen bygger på HSE-modellen med en omfattende udstyrsliste, der omfatter Matrix LED-forlygter, sæder med varme på anden og tredje sæderække, 4-zoners klimaanlæg, Meridian-lydsystem, Driver Assist Pack og mørktonede "Privacy"-ruder. De har alle som standard 20" aluminiumsfælge og fås med et udvalg af eller 6-cylindrede P400 Ingenium-benzinmotorer og D300 Ingenium-dieselmotorer.

Eksteriørdesign

Defenders ikoniske silhuet er elegant forlænget med 340 mm bagtil for bedre kabinepladsen på alle tre sæderækker uden at gå på kompromis med dens uforlignelige terrænegenskaber.

Med en umiskendelig familielighed har Defender 130 et forlænget udhæng bagtil, der giver endnu mere plads på tredje sæderække og i bagagerummet.

Den elegante profil fremhæves af det helt nye eksteriør i Sedona Red – fås kun til Defender 130 og giver designet endnu mere dybde og raffinement, mens alle modeller har panoramasoltag som standard og endnu et soltag over tredje sæderække på alle Defender 130-modeller.

For at opretholde Defenders markante bagende har Land Rovers ingeniører diskret løftet den for også at maksimere de uforlignelige terrænegenskaber, som kunderne forventer af Defender, og som giver en afkørselsvinkel på 28,5 grader2. Omgivelserne omkring LED-baglygterne er blevet ændret for at bevare de tre markante linjer, der definerer Defenders sideprofil, når de diskret løfter sig bagud.

Adgangen til det rummelige lastområde er den samme, mens der kan fås en hardshell-afdækning i karrosserifarven til reservehjulet, som afspejler Defender 130’s placering som det ypperste i Defender-serien. Tagbøjler i Narvik Black er monteret som standard, mens bilen også fås med Defenders komplette udvalg af eksteriørtilbehør, inklusive Explorer-, Adventure-, Country- og Urban-pakkerne.

130's raffinerede proportioner fremhæves af Extended Bright Pack (ekstraudstyr). I denne modelspecifikation er alle karrosseripaneler udført i Ceres Silver Satin, der giver en markant finish på køretøjer i Hakuba Silver, Fuji White og Yulong White. Detaljerne i Ceres Silver findes på kølerhjelmens lameller og sideskærmene på alle Defender 130-modeller, perfekt suppleret af 20" Luna aluminiumsfælge, som fås i Bright Silver-finish.

Eksteriørfinishen er en udvidelse af Bright Pack med bundskjold for og bag i Noble Chrome, suppleret med nederste kofanger- og hjulkasseudvidelser i Gloss Black. De to muligheder giver Defender 130-kunder et udvalg af markante og sofistikerede eksteriørfinishes.

Rummeligt interiør

Til Defender 130 introducerer Land Rover forbedrede farve- og materialevalg til kunder, der ønsker en endnu mere raffineret oplevelse, ubesværet afbalanceret med en solid og robust karakter og mere kabineplads end nogensinde før.

Land Rovers ingeniører har skabt imponerende plads i kabinen ved effektivt at pakke interiørets opbevaringskomponenter ind omkring de hvide karrosserielementer, hvilket maksimerer den anvendelige kabineplads uden at skabe et stort fodaftryk på vejen.

Den elegant forlængede bagende giver kompromisløs plads på tredje sæderække med tilstrækkelig bredde til tre komfortable siddepladser for voksne, mens Defenders velkendte silhuet sikrer generøs loftshøjde på alle tre sæderækker. Ekstra detaljer sikrer en komfortabel passageroplevelse på tredje sæderække, herunder sæder med varme, polstrede armlæn, gennemtænkt opbevaring og USB-C-stik til opladning af enheder på farten. Der er desuden tæpper overalt, der passer til 130'erens unikke karakter.

Store ruder giver fremragende udsyn fra alle tre sæderækker, mens panoramasoltaget, der er standard, suppleres af endnu et soltag over tredje sæderække, der gør kabinen lys og luftig for alle. Ekstra komfort leveres af ventilation til hver række med ekstra kanaler, der giver mere varme- og airconditionkapacitet via 4-zoners klimaanlæg (ekstraudstyr) (fås kun til Defender 130).

Passagerer på anden og tredje sæderække sidder også en smule højere og med fremragende udsyn. Det er nemt at sætte sig ind på tredje sæderække, eftersom anden sæderække glider fremad, nedfældes og giver god adgang. Fra bagklappen kan kunderne ganske enkelt sænke Defenders elektroniske luftaffjedring med knapper inde i bagagerummet, så det bliver nemmere at læsse genstande i bagagerummet.

Defender 130 har et rummeligt og praktisk bagagerum med op til 3893 liter bagagevolumen, selv når de bageste sæder er oppe. Når sæderne ikke er i brug, kan de gemmes væk og skabe et stort bagagerum, der giver kunderne det ultimative valg, når de skal konfigurere den indretning, der passer bedst til deres behov. Sædekonfigurationen er 40:20:40, der gør det ekstra praktisk.

For familier er der ISOFIX-beslag til autostole på op til fem passagersæder på ydersæderne på anden og tredje sæderække samt på passagersædet foran. Defender 130 med fem sæder har et stort bagagerum på op til 2.7381 liter, når anden sæderække er nedfældet.

Bagagekapacitet3

Defender 130 med otte sæder

Defender 130 med fem sæder

2. og 3. sæderække nedfældet

2.685 liter

2.738 liter

3. sæderække nedfældet

1.232 liter

1.329 liter

Alle tre sæderækker i brug

389 liter

-

Nye interiørvalg og -detaljer bidrager til et sofistikeret kabinemiljø. Betjeningselementerne til luftdyserne og de elektriske sædekontakter har detaljer i Noble Chrome, mens højttalerelementerne er udført i blankt Ceres Silver og armlænshængslerne i Atlas, der supplerer funktionerne i den udvendige Extended Bright Pack.

En ny materialefinish – Interiørlister i Natural Light Oak-træ – er inspireret af drivtømmer og giver et naturligt, moderne look, der fås som et elegant supplement til sæderne i perforeret Light Oyster Windsor-læder. Med dette sædevalg er den øverste kant og instrumentpanelets ringe udført i Lunar – sat op mod hvide pulverlakerede tværbjælkeelementer, der giver ekstra dybde og kontrast. Hele Defender-serien fås med perforeret Vintage Tan Windsor-læder, mens X-Dynamic-modellerne kan bestilles med Robustec-stof i Duo Tone-finish.

Foran har Defender 130 en større 11,4" Pivi Pro-touchskærm som standard efter introduktionen i Defender 90 og 110 V8, hvilket giver bedre kontrol over køretøjets kernefunktioner via et skarpt og intuitivt display. Den buede glasgrænseflade giver hurtig og topmoderne funktionalitet og reagerer, så snart bilen startes, med en enkel menustruktur og Software Over The Air-funktionalitet, så den altid er opdateret.

Føreren kan tilpasse layoutet med tre paneler, så det passer til dennes præferencer og mest anvendte funktioner. Det intelligente system kan lære vaner og tilpasser sig derefter, f.eks. ved at foreslå navigationsvejledning i begyndelsen af en kendt pendling, samtidig med at systemet reducerer antallet af lydinstruktioner via Smart Voice Guidance i velkendte omgivelser.

Den nye Defender 130 integrerer den globale lokaliseringsplatform, what3words, og giver kunderne nøjagtig og præcis navigation selv i de mest fjerntliggende miljøer. Den britiske teknologivirksomhed what3words har opdelt verden i et net bestående af 57 billioner kvadrater, der måler 3 m x 3 m, hver med en unik adresse på tre ord, der er nem at huske.

Den integrerede teknologi gør det muligt at indtaste what3words-adresser direkte på navigationslinjen i Pivi Pro Infotainment eller via den tilsluttede bilapp, der fungerer problemfrit sammen med den eksisterende HERE-forbundne navigations- og mapningssoftware.

Kunderne vil kunne navigere præcist til et hvilket som helst sted i verden, hurtigere og mere bekvemt end nogensinde før ved hjælp af blot tre ord – uanset om det drejer sig om at finde det perfekte terræn at udforske, finde en bestemt parkeringsplads eller identificere en bestemt indgang.

Kvaliteten af kabineluften på alle ture forbedres med Cabin Air Purification Plus, som får sin Defender-debut i den nye 130. Systemet er som standard monteret på den største Defender i modelrækken og kombinerer nanoTM X-teknologi til reduktion af allergener og fjernelse af patogener for at give betydeligt mindre lugt og færre vira. Desuden forbedrer CO2 -styring og PM2.5 Cabin Air Filtration kabinemiljøet ved at overvåge luften i kabinen og udenfor og tilpasse den, hvilket sikrer, at passagererne oplever den bedst mulige luftkvalitet.

Det er videnskabeligt dokumenteret, at den avancerede nanoTM X-teknologi reducerer vira og bakterier betydeligt, og med funktionen Purge kan kunderne med deres smartphone præparere kabinen på afstand før afgang for at sikre optimal luftkvalitet lige fra starten af hver køretur.

Effektive drivlinjer

Defender 130 fås med et kraftfuldt og effektivt udvalg af elektrificerede drivlinjer, herunder de 6-cylindrede P300 og P400 mild hybrid Ingenium-benzinmotorer og de 6-cylindrede D250 og D300 Ingenium-dieselmotorer.

Mild hybrid-elbilsteknologi (MHEV) understøtter Land Rovers 6-cylindrede Ingenium-drivlinjer og giver problemfri respons samt bedre brændstoføkonomi. Den bruger en 48 V startgenerator, der er integreret i et remsystem (BiSG), som høster energi, der normalt går tabt under opbremsning og deceleration, og som lagres og udnyttes senere på turen, samtidig med at det gør stop-start-systemet hurtigere og mere effektivt.

Benzin:

• P300 – 3,0-liters 6-cylindret, MHEV, 300 hk, 470 Nm moment ved 1.500-4.250 o/min.
  • P400 – 3,0-liters 6-cylindret, MHEV, 400 hk, 550 Nm moment ved 2.000-5.000 o/min.

Diesel:

• D250 – 3,0-liters 6-cylindret, MHEV, 250 hk, 600 Nm moment ved 1.250-2.250 o/min.
  • D300 – 3,0-liters 6-cylindret, MHEV, 300 hk, 650 Nm moment ved 1.500-2.500 o/min.

P300 leverer ubesværet, raffineret ydelse fra sin 3,0-liters 6-cylindrede Ingenium-drivlinje og accelererer fra 0-100 km/t på 8,0 sekunder. P400 når 0-100 km/t på 6,6 sekunder med masser af kraft og raffinement.

Ingenium-dieselmotorerne leverer forbedret moment, smidige reaktioner og imponerende brændstoføkonomi samt en acceleration fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder for D300. D250 leverer også ubesværet ydelse med 250 hk og et moment på 600 Nm fra dens 6-cylindrede drivlinje og kan accelerere fra 0-100 km/t på 8,9 sekunder.

Ustoppelig alsidighed

Hver Defender 130 byder på Land Rovers intelligente firehjulstræk (iAWD) og et 8-trins ZF-automatgear som standard. iAWD-teknologien styrer effektivt drivlinjen og kraftfordelingen mellem for- og bagakslen og optimerer effektiviteten på vejen og terrænegenskaberne efter behov.

Hver Defender 130 har elektronisk luftaffjedring med Adaptive Dynamics og Land Rovers avancerede Terrain Response®-system, der giver uovertrufne terrænegenskaber og en følelelse af sikkerhed i alle miljøer. Kombinationen af avancerede systemer sikrer komfortabel og ubesværet kørsel på opkørte overflader og leverer smidig performance.

Det elektroniske luftaffjedringssystem giver mulighed for op til 430 mm artikulation med 71,5 mm ekstra løft foran (73,5 mm bag) i terrænhøjde for at gå fri af forhindringer og hjælpe under kørsel i vand – Defender 130 kan køre igennem en vadedybde på op til 900 mm. Defenders terrænegenskaber styres af Land Rovers Terrain Response®-system, som giver føreren mulighed for at finjustere køreoplevelsen til ethvert terræn via Pivi Pro-skærmen.

Grundlaget for Defenders terrængående køreegenskaber er baseret på Land Rovers aluminiumsbaserede selvbærende D7x-arkitektur. Defender har en vridningsstivhed på 25 kNm/grad, der er tre gange stivere end traditionelt konstruerede karrosserirammer, og den er udstyret med grundlaget for den helt uafhængige luftaffjedring, 2-trins-transfergearkassen og det intelligente firehjulstræk.

Defender 130 har en trækevne på op til 3.000 kg4, mens tilkoblingen er nemmere med den elektroniske luftaffjedring, der styres via et kontaktpanel inde i bagklappen. Det aftagelige anhængertræk med multiregulerbar højde sikrer ubesværet bugsering.

Defender 130 i tal:

Længde

5.358 mm

Bredde

2.008 mm (sidespejle foldet ind)

Højde

1.970 mm

Akselafstand

3.022 mm

Venderadius (fra kantsten til kantsten)

12,84 m

Maks. anhængervægt4

3.000 kg

Maksimal nyttelast

Op til 750 kg (8 sæder); op til 800 kg (5 sæder)

Hard Top-forbedringer

Med introduktionen af forbedrede X-Dynamic- og X-modeller af Defender Hard Top 90 og 110 har Land Rover gjort sin uovervindelige firehjulstrækker til det mest solide og robuste medlem af Defender-familien og gjort den endnu mere attraktiv for en bredere vifte af kunder. Begge modeller har Land Rovers kraftfulde og effektive 6-cylindrede Ingenium-dieselmotorer: D300 på X-Dynamic eller X i Storbritannien, D250 på X-Dynamic kun i EU. Desuden fås luftaffjedring nu også som ekstraudstyr til alle Defender 90 Hard Top-modeller.

Læs hele pressemeddelelsen på: https://media.landrover.com/vehicle/new-defender

12.738 liter maks. lastkapacitet for 5-sæders model, 2.685 liter for 8-sæders model (våd)

2I terrænhøjde

3Våd bagagevolumen