Omlæg din livsstil med kostplaner, HIIT og løbetræning

Drømmer du om at omlægge din livsstil, så du kan komme i dit livs bedste form? Rigtig mange af os kender til det med en mislykket slankekur eller træningsplan, som man aldrig fik fulgt. Og det er også det, der sker for størstedelen af alle os andre, fordi slankekure og træningsplaner oftest er midlertidige.

Men hvis du vil i dit livs bedste form, er du nemlig nødt til at lave en livsstilsomlægning. Det kan man gøre på mange måder, og vi kommer ind på lidt forskellige ting, der er geniale tiltag i en sund og varieret livsstil – herunder kostplaner, HIIT og mere.

Kostplaner over slankekure: Stabilitet er vigtigt

En ting, som mange begynder med, er at kigge på kosten. Og det er også et godt sted at starte, for i en sund livsstil er det især vores kost, der betyder noget. Med kostplaner får du hver eller hver anden uge en plan, du kan følge til punkt og prikke. Kostplaner omfatter ofte morgenmad, frokost, aftensmad og sommetider også snacks og en sund udgave af en dessert.

Kostplaner sikrer, at du kan forberede dig i god tid og holde dig til planen. Så er risikoen for at spise usundt mindre, fordi alt er klart og parat.

Løbetræning er gratis og nemt at komme i gang med

Der findes rigtig mange træningsformer på markedet, og de har alle deres fordele. Det er ikke alle træningsformer, alle kan bruge. En træningsform, som dog har et bredt publikum, er løbetræning. Med løbetræning behøver du ikke at have kendskab til teknik, og du behøver ikke redskaber.

Du skal blot tage løbeskoene på og løbe en tur. Under løbetræning kan du blandt andet benytte dig af intervaltræning, hvor du løber hurtigt i en kort periode og jogger i lidt længere tid – løb, jog, løb, jog. Du kan også vælge at løbe langdistance, hvor du løber i ét tempo i længere tid i flere kilometer.

Styrk konditionen med HIIT

En anden nyere træningsmetode er HIIT, som står for High Intensity Interval Training. Her laver du forskellige intense øvelser i kort tid ad gangen ad flere omgange.

Det kan eksempelvis være at løbe på stedet i 30-35 sekunder og holde pause i 15-20 sekunder – og så derefter gentage det.

Er du lige blevet mor? Start roligt ud med efterfødselstræning

Hvis du lige har født, har din krop brug for tid til at få sin styrke igen. Og selvom du gerne vil i værks, så er det vigtigt, at du tager dig af og passer på din krop.

Hvis du lige har født et barn, er det derfor bedst, hvis du starter ud med en form for efterfødselstræning. Det kan være på hold med andre nybagte mødre, eller det kan være med en personlig træner, der har styr på, hvad din krop kan holde til efter fødslen.