Teknologisk Institut har gennemført en uvildig undersøgelse, der dokumenterer en reduktion af radonniveauet på hele 48 procent i et konkret enfamiliehus.

En dokumenteret løsning til reducering af radon

Radon i boligen kan hverken ses, lugtes eller smages. Men tag ikke fejl, den radioaktive gas er nemlig sundhedsfarlig, hvis den kommer over et vist niveau, og man regner med, at radon er årsag til 300 nye tilfælde af lungekræft om året i Danmark. Det er derfor sund fornuft at reducere niveauet af radon i boligen, hvis det ligger for højt.

Næsten 50 procents reduktion

Indtil nu har man ikke kunnet dokumentere, hvilken effekt mekanisk ventilation har på reduktion af radonniveauet i et almindeligt hjem. Men nu har Teknologisk Institut for Lindab gennemført en uvildig undersøgelse, der dokumenterer en effekt på hele 48 procent i et konkret enfamiliehus.

Erstatte tro med viden

I branchen har der været mange diskussioner og antagelser om, hvorvidt et ventilationsanlæg har nogen effekt på niveauet af radon i en bolig. Men den diskussion er nu endegyldigt lukket, for undersøgelsen betyder, at såvel professionelle som private har noget konkret at forholde sig til. Vi kan erstatte tro med viden og derfor tage en professionel og saglig tilgang til spørgsmålet om reduktion af radon.

Vi ved, at vi kan hjælpe med at bekæmpe den radioaktive gas i boligen, og vi kan nu dokumentere det.

Målinger gennem et helt år

Teknologisk Institut udførte forsøget gennem et helt år i et typisk 1½-plans murstenshus fra 1930’erne med nyere vinduer og uden særlige ventiler. Radonmålingerne blev foretaget før og efter monteringen af en ventilationsløsning, og ved at sammenligne målingerne blev det tydeligt, at ventilationssystemet reducerede niveauet af radon væsentligt.

Der findes andre løsninger til at reducere radonniveauet, men vælger man at installere ventilation reducerer man radonniveauet og forbedrer samtidig boligens indeklima generelt.

Et vigtigt skridt på vejen

Som med alle andre undersøgelser, er der naturligvis en række forbehold, der betyder, at vi ikke kan garantere nøjagtig den samme reduktion i alle huse, og man kan ikke uden videre overføre resultaterne til andre anlæg og andre huse. Når det så er sagt, så er vi rigtig glade for den viden, som dette projekt har skabt.

Resultatet af undersøgelsen er et vigtigt skridt på vejen til at skabe et faktuelt beslutningsgrundlag for de danskere, som er berørte af radon.

Lars Rosenkilde

Intern salgschef Salg +45 73 23 27 02