Vælg coating efter byggeriets tiltænkte levetid, lokale vejrforhold, placering og anvendelse.

Vælg coating efter projekt – ikke efter plejer

Valg af coating til tag, facader og tagrender i stål kræver lidt omtanke, fordi det spiller en rolle, om der er tale om en sportshal, svømmehal eller skole. Eller et kontorbyggeri, en industribygning eller en beboelsesejendom.

Men det handler også om beliggenheden og de miljøpåvirkninger, som byggeriet udsættes for afhængig af, om byggeriet er centralt placeret i en storby, ude på åbent land, tæt på havet eller i et tungt industriområde.

Udover anvendelse af byggeriet og de lokale miljøforhold er der en tredje faktor, der skal tænkes ind i valget af coating; nemlig byggeriets påtænkte levetid.

Flere typer af coating

Lindab tilbyder flere typer af coating til tag og facader og to til tagrender:

• High Build Polyester (HBP)
  • High Build Polyester Mat (HBPM)
  • Polyester
  • Durafrost
  • HPS200 Ultra by TATA Steel

Lindab HBP er en meget slidresistent, struktureret coating, der opnås ved at polymerkerner blandes ind i overfladebelægningen. Coatingen har gode formbare egenskaber.

Lindab HBPM har samme egenskaber som HBP men med en mat overflade, som opnås ved en lav glans. Den lave glans gør den til et populært valg til tag.

Lindab Polyester er blevet anvendt i byggebranchen i mange år, og er stadig en god overflade, som holder hvad den lover.

Lindab Durafrost er en overflade med frostet look, struktur og mat overflade.

HPS200 Ultra by TATA Steel er en særdelesslidstærk coating med en meget lang holdbarhed. Den er udviklet til tag og facadebyggeri i vanskelige miljøer.

Se mere her:

Coating HBP HBPM Polyester Durafrost HPS200 Ultra by TATA Steel
Anvendelse Tag facade
tagrender
Tag facade
tagrender
facade
Kliktag Tag facade
Hårdhed 35N 35N 20N 35N -
UV kategori Ruv3 Ruv3 Ruv2 Ruv3 Ruv4
Korrosionsklasse RC5 RC5 RC3 RC4 RC5
Rengøringsvenlighed Meget god Meget god Tilfredsstillende Meget god -
Coating tykkelse 36 µm 36 µm 25 µm 30 µm 200 µm
Primer tykkelse 10 µm 10 µm 6 µm 7 µm -
Glans 40±6 10 ± 3 30 ± 6 5 ± 3 20 ± 4
Garanti Op til 30 år Op til 30 år Op til 20 år Op til 20 år Op til 40 år

* For flere oplysninger se Lindabs garantibetingelser

Forklaringer til skemaet:
Hårdhed: 35 N betyder, at man skal bruge et tryk på 3,5 kg for at ridse gennem hele coatingen. UV kategori: Angiver, hvor godt overfladen kan holde på glansen/farven. En kategori 2 kan modstå medium sollys, mens en kategori 3 kan modstå stærk sollys og refleksion fra f.eks. vand og sne. Korrosionsklasse: Angiver, hvilket korrosionsområde overfladen er testet til. Rengøringsvenlighed: Angiver, hvor god overfladen er til at modstå skidt og pletter. Coating og primer tykkelse: En tykkelse på 10 µm er lig med 0,01 mm. Glans: Angiver styrken på glansen.

Bæredygtig raps erstatter råolie

Alle Lindabs overfladebehandlinger lever op til de højeste økologiske standarder. Som ved traditionelle polyesterbaserede coatings består Lindabs af opløsningsmidler, pigmenter, bindemidler og additiver. Men brugen af konventionelt fossilt råolie er erstattet af et vedvarende bæredygtigt alternativ; nemlig lokal dyrket rapsolie RME (Raps-Methyl-Ester).

I modsætning til fossil råolie fordamper rapsolien ikke i hærdningsovnen, og der bliver dermed frigjort mindre af den forurenende kuldioxid under hærdningsprocessen. Udover det bæredygtige element giver metoden også en bedre glans og farvebestandighed.

Tester i naturligt miljø

HBP, HBPM, polyester og durafrost bliver alle fire løbende testet i omgivelser, som i den grad kan give udslag på korrosion. Produkterne er nemlig testet på den svenske ø Bohus-Malmøn, som vores produkt- og udviklingsansvarlige jævnligt besøger for at følge de miljømæssige belastninger af den åbne placering i nærkontakt med saltvand og stærk vind.

Vi tester vores produkter og coating i et naturligt, vejrmæssigt hårdt miljø og kan derfor til enhver tid garantere en lang levetid på vores coating.

Funktionalitet og design følges ad

Ud over en lang levetid er der den yderligere fordel ved at overfladebehandle stål, at coatingen findes i mange forskellige farvenuancer. Det åbner for, at bygherre kan give bygningen det rette udtryk i kontrast til omgivelserne eller i tråd med de omgivende farver. Eller måske i præcis samme farve som i en virksomheds logo.

Fordelen er, at man ikke behøver gå på kompromis med hverken funktionalitet eller design. Tværtimod kan funktionalitet og design nu gå hånd i hånd.

Coating sikrer lang levetid

I forbindelse med tagdækning, facader, sandwichpaneler, tagrender og inddækninger i stål er coating en nødvendighed for at sikre byggeriets levetid og bæredygtighed. Hvis man vælger ikke at overfladebehandle, vil korrosion uvægerligt medføre skader, og det vil være nødvendigt at udskifte komponenter. Resultatet er både øgede omkostninger og et øget ressourceforbrug.

Men ved at beskytte og forstærke stålet med en coating får man et mere modstandsdygtigt og bæredygtigt byggeri, der lever længere.

Lene Agger

Udviklingsingeniør Byggekomponenter +45 73 99 73 32