Værd at vide om tagrender og nedløbsrør

Værd at vide om tagrender og nedløbsrør

De skal være så diskrete som muligt, og alligevel spiller de en stor rolle – særligt i fremtiden. Måske er det på tide at bringe dem frem i lyset. For de bliver vigtigere end nogensinde i de kommende år.

Tagrender og nedløbsrør skal være der – og helst fylde så lidt som muligt. Det samme gælder nedløb, der ofte placeres ved hushjørner og nogle gange midt på husmuren. Det kan dog være værd at give dem lidt opmærksomhed, for de behøver ikke at blive gemt væk. De er både i design og funktion fulgt med tiden. Selv om tagrender er et grundprodukt, noget alle huse har behov for, behøver de nemlig ikke at være kedelige.

Så lad os lige kigge lidt nærmere på tagrender – hvad kan de, og hvad kan du med dem. Udgangspunktet for denne lille reminder er de mange spørgsmål, vi dagligt får om tagrender.

Funktion – også i fremtiden
1. Tagrender skal lede vandet væk. Det kan kun lade sig gøre, hvis de er store nok, og hvis der er nedløb nok. Som udgangspunkt er anvisningerne i Danmark 125 mm bred, når det kommer til tagrender samt en afstand på 10-12 meter mellem nedløb. Men skal dit hus være klædt på til øget regnmængder og decideret monsterregn, anbefales 150 mm bredde og 10-12 meter mellem nedløb.

Tjek i øvrigt kommunens krav for, hvor meget vand, du skal kunne aflede og beregn, hvor mange nedløb, det vil kræve. Det er vigtigere end nogensinde at kunne komme af med vandet for ikke at skade husmur, sokkel og træværk.

Design – mange mulighederblog_tagrender_farver.png
2. Tagrender er ikke længere bare tagrender, men de er en mulighed for at understrege eller markere et design. Hvor de tidligere bare skulle være der uden at tiltrække ret meget opmærksomhed, og derfor ikke var designet til lejligheden. I dag findes der flere designs og ikke mindst farver. Der er hele 11 farver, der passer til markedets efterspørgsel.

Ligesom der findes forskellige materialer. Zink og kobber, der er forbudt at montere i flere store byer, kan afløses af lakeret stål. Fordelen er de mange farvemuligheder, en anden er den mere miljømæssige fordel: at stål ikke udleder miljøfremmede stoffer.

rekt_tagrender.pngFra rund til firkantet

Det er ikke nødvendigvis slut med de runde tagrender og nedløb, men der er efterspørgsel på firkantede af slagsen. Det skyldes ikke mindst de mange huse i funkisstil, men også det stigende behov for flere nedløb pga større mængde vand. Firkantede nedløb blender, efter manges mening, bedre ind på husmuren.

Nemt at montere med kliksystem
3. Når det ikke kun handler om design og det visuelle, er funktionalitet også i fokus. Uanset om der skal professionel assistance til, eller om du selv som husejer skal montere tagrender, skal det være nemt. Med et kliksystem og komplet tilbehørsprogram kan de fleste meget simpelt sætte tagrender op med rørholder, løvsi og tilslutning. Kernen er, at det skal være nemt at montere og vedligeholde. Du finder mere i guiden her.

Tagrender er ikke bare tagrender
Hvis vi skal opsummere, så er tagrender ikke længere bare tagrender. Ud over hensyn til miljø og de nye vejrforhold, er der også flere muligheder for at vælge efter design og udtryk. Tagrender findes i mangfoldige farver, og udtrykket kan variere om de er runde eller firkantede, ligesom de nemt og enkelt kan monteres.
Væk er fortidens tunge blikkenslagerindsats. Frem med nutidens tagrender, der klarer vind og ikke mindst regnen.

René Jensen

Salgschef, Lindab A/S +45 73 99 73 61