Lindab optimerer produktionen af rektangulære kanaler

Efter løbende optimering af produktionsfaciliteterne gennem de seneste år har Lindab besluttet at samle produktionen af rekt-kanaler i Haderslev, Aalborg og Hvidovre. Beslutningen medfører en flytning af produktionen af rektangulære kanaler fra Viby J. Med flytningen af produktionen frigives ressourcer til at styrke service, logistik og lagerkapacitet i Lindab Proshop i Viby J.

De seneste år har Lindab investeret massivt i at fremtidssikre virksomhedens produktionsfaciliteter i Haderslev og Hvidovre. Blandt andet gennem fysiske udvidelser og automatisering har virksomheden skabt moderne produktionsfaciliteter, der kan levere produkter af høj kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Senest har virksomheden indført en maskine, der producerer rektangulære kanaler med integreret flange, som har langt højere kvalitet og bedre tæthed end de normale standarder.

Som et led i processen med at forenkle og fremtidssikre produktionen har Lindab nu besluttet at flytte virksomhedens produktion af rektangulære ventilationskanaler fra Viby J. Beslutningen skal frigøre ressourcer til styrkelse af service, logistik og lagerkapacitet i Østjylland.

“Vores ønske er til enhver tid at have en organisation, der bedst muligt kan servicere vores kunder. Vi skal hele tiden være bevidste om vores egen effektivitet, og det indebærer en løbende vurdering af, hvordan ressourcer anvendes bedst muligt. I den proces er vi kommet frem til, at vores ressourcer i Viby J. anvendes bedst på at servicere kunder gennem et styrket lager- og logistik-setup,” siger Mette Brøndum, adm. dir. i Lindab A/S.

Det stærkeste set-up i Aarhus-området

Beslutningen om at flytte produktionen fra Viby J. skal samtidig ses som en konsekvens af efterspørgslen fra byggebranchen i Aarhus-området. Ikke fordi den har været faldende. Tværtimod.

“Som leverandør til byggeriet skal vi have et stærkt set-up der, hvor der bygges meget. Vi kan se, at der bygges rigtig meget i og omkring Aarhus, og det er vores vurdering, at vores set-up er stærkest ved at have flere varer på hylderne til nærområdet i Aarhus og flere ressourcer til service.” siger Mette Brøndum.

Stigende kompleksitet i branchen kræver fokus

Mens efterspørgslen i byggeriet er stigende, er kompleksiteten i branchen gået samme vej. Det gælder ikke mindst i forhold til bæredygtighed, hvor der stilles store krav til dokumentation, hvis man som leverandør har ambitioner om at gå i en bæredygtig retning.

“Vi har en klar ambition om at være med til at skubbe byggeriet i en mere bæredygtig retning blandt andet gennem etableringen af morgendagens produktion. Den ambition kan vi kun indfri ved at have produktionen samlet i større enheder, der kan leve op til bæredygtige processer.” siger Mette Brøndum.

Flytningen gælder udelukkende produktionen af rektangulære kanaler i Viby J. Produktion af spiralfalsede kanaler fortsætter, ligesom Lindab Proshop også fortsat vil være at finde på adressen.

Mette Brøndum

Director of Region West Europe, Group Management Salgsregion Vesteuropa +45 73 99 73 50
Heino Wolter Juhl

Adm. direktør, Lindab A/S +45 73 23 23 10

Lindab er en international koncern som udvikler, fremstiller, markedsfører og distribuerer produkter og systemløsninger, til forenkling af byggeri og forbedring af indeklima.

Lindab er leverandør til byggebranchen. Produkterne er kendetegnende ved deres høje kvalitet, enkle at montere, energieffektive, miljøvenlige samt at de leveres med et højt niveau af service. Vi producerer ventilationskanalsystemer, tilbehør og løsninger til ventilation og styring af indeklima, tagrender, tag- og vægbeklædning, garage- og industriporte samt stålprofiler til væg-, tag- og bjælkekonstruktioner. Alle produkter er lavet af tyndpladestål. Lindab er en international koncern etableret i 20 lande med ca. 5.000 ansatte. I Danmark er der 525 medarbejdere. Koncernen havde i 2022 en nettoomsætning på SEK 12,366 mio.