Danske Bank, home og Lind & Risør afholder fælles byggeaften tirsdag d. 10. september 2019 - med fokus på "Riv ned og byg nyt"

3 brancher går sammen om "Riv ned og byg nyt" byggeaften

Riv ned og byt nyt – og bo billigere!

Det er efterhånden velkendt at mange river ældre huse ned og bygger nyt i stedet. Tidligere renoverede vi i stor stil de gamle villaer fra 60’erne og 70’erne, men mange har efterhånden set idéen i at rive det ældre hus ned og i stedet opføre et helt nyt og energivenligt hus. Ganske enkelt fordi økonomien taler sit helt eget tydelige sprog – det betaler sig!

Byggefirmaerne står til rådighed med både nedrivning og nyt drømmehus, ejendomsmæglerne har overblikket over hvilke huse der er til salg og banken har de helt rigtige bud på hvordan økonomien kan hænge sammen, selvom det nye hus – som udgangspunkt – er dyrere og kræver et større lån. Derfor er det helt naturligt at home, Danske Bank og byggefirmaet Lind & Risør A/S, i tæt samarbejde sætter fokus på de mange muligheder der findes.

Man skal kigge på den samlede økonomi

"Vi har valgt at lave dette specielle samarbejde for at sætte fokus på at folk rent faktisk kan få meget mere hus for pengene ved at bygge nyt. For os handler det naturligvis om at sammenligne udgifter til renovering med udgifterne til nedrivning og nybyggeri, men det handler i høj grad også om de løbende driftsomkostninger ved at bo i huset. Ofte kan man faktisk låne lidt flere penge til nybyggeri ganske enkelt fordi de lavere driftsomkostninger betyder, at man i sidste ende sidder med de samme samlede udgifter på huset," fortæller Lene Worm, Boligansvarlig hos Danske Bank.

Skaber unikke byggemuligheder i Storkøbenhavn

Indehaver af home i Hvidovre, Martin Porsmose er helt enig. "Det er ikke nogen hemmelighed at vi ofte får ældre huse til salg som trænger til en så stor renovering at det skræmmer kunderne væk. Men kan vi få dem til at på huset med andre øjne og i stedet se de helt unikke muligheder der er i et nyt hus med placering i et ældre, charmerende og helt opvokset villakvarter, så er interessen en helt anden. For grundet den store mangel på regulære byggegrunde i Storkøbenhavn er alternativet jo et nyt hus uden for Storkøbenhavn, hvor nærheden til indkøb, skole, transport osv. er helt anderledes."

Klima- og energivenligt nybyggeri

For salgschef hos Lind & Risør A/S, Morten Bertelsen, er det fænomenet riv ned og byg nyt bestemt ikke noget nyt, men har været stærkt stigende gennem en årrække. "Vi oplever fortsat en stigende interesse for at bygge nyt. Det store fokus på klima har bestemt også skubbet til tanken om at bygge nyt og energivenligt for mange danskere. Et nyt hus har så mange muligheder for at integrere energivenlige løsninger at man næsten kan bygge et selvforsynende hus. Sammenholdt med de få muligheder der er for at bygge nyt i Storkøbenhavn, har det skabt en enorm interesse for at rive ned og bygge nyt."

Underbygges af tal fra realkreditinstitut

At der rent faktisk er hold i påstanden om at det bedre kan betale sig at bygge nyt fremfor at renovere, understøttes da også af beregninger fra Realkredit Danmark. De viser nemlig at forskellen til vedligehold og energiudgifter på et ældre hus med energimærke E og et nybygget hus er ca. 2.700 kr. hver måned og omregner man det til købesummen, så betyder det rent faktisk at du kan bygge nyt hus for kr. 2,1 mio. kr. mere og stadig sidde med de samme samlede udgifter pr. måned.

Regneeksempel

Forskel på energiforbrug: kr. 17550,- pr. år
Forskel på vedligehold: kr. 15.000,- pr. år
Forskel i alt: 32.550 pr. år
Så meget mere hus kan du bygge for, til samme månedlige ydelse: kr. 2.100.000,-

Kilde: Realkredit Danmark
Forudsætningen er et afdragsfrit fastforrentet 1 % lån .

Tre brancher afholder stort gratis fællesarrangement i september.

Hvis du som tusindvis af andre danskere også er nysgerrig efter at høre mere om at rive ned og bygge nyt, så afholder Danske Bank, home og Lind & Risør A/S et stort fælles arrangement tirsdag d. 10. september 2019 i Taastrup, hvor du kan blive meget klogere. Tilmeld dig på wm.danskebank.dk/event/bygnyt