En femårs gennemgang af dit nye hus, sikrer dig bedre mod ærgerlige fejl og mangler.

Godt råd til nybyggere: Få 5 års gennemgang med i kontrakten

Et nyt hus bør bygges med den rigtige mavefornemmelse. Loven siger at udbedring af eventuelle fejl og mangler skal tilbydes af alle byggefirmaer efter ét år - men faktisk kan du nogle steder få en gennemgang af dit hus helt op til 5 år efter overtagelsen.

Et nybygget hus er med stor sandsynlighed resultatet af en mangeårig boligdrøm, og forventningens glæde er derfor stor, første gang man træder ind i entreen. Flere ting er på spil – først og fremmest den måske største investering, man har foretaget nogensinde. Har byggefirmaet nu forstået de tanker og drømme, der var hele grundlaget for projektet? Er det håndværksmæssige nu i orden? Og hvad med småfejl, ridser på køkkenlågen eller hak i gulvet fra en håndværkerstige?

Sagen er, at der ved stort set alt nybyggeri vil være småfejl og mangler, som skal udbedres efterfølgende, lige meget hvilken leverandør man har valgt til sit hus. Men det er efterspillet, der er det vigtige.

Hos Lind & Risør, der er et af landets største byggefirmaer, er adm. direktør Jesper Lind helt enig. ”Hos Lind & Risør er tryghed et naturligt nøglebegreb. Derfor udbedrer vi eventuelle fejl og mangler helt op til fem år efter overtagelsen af drømmeboligen. Huse bør nemlig bygges på et fundament af tryghed,” siger han.

Ofte kræver mange byggefirmaer betaling lang tid før, huset står færdigt, eller i bedste fald samme dag, som overtagelsen finder sted. Finder man efterfølgende fejl og mangler af større eller mindre karakter, når man endelig overtager huset, er man fra start dårligere stillet, da man ikke har mulighed for at tilbageholde betalingen, indtil fejlene er udbedret, hvilket jo er det mest logiske.

Jesper Lind fra Lind & Risør uddyber: ”Hos os betaler man først slutbeløbet fem dage efter selve overtagelsesdagen, hvilket giver en helt automatisk tryghed hos vores kunder – både op til og ved selve overtagelsen. Vi gennemgår selvfølgelig huset sammen med bygherren. Men derudover har man yderligere fem dage, hvor eventuelle småfejl og mangler kan noteres,” forklarer han..

5-års-gennemgang: For en ekstra trygheds skyld

Uanset hvilket byggefirma der står for at bygge drømmeboligen, er alle virksomheder lovmæssigt forpligtet til en husgennemgang for fejl og mangler et år efter overtagelsen. Den såkaldte 1-års-gennemgang.

Som nogle af de eneste på markedet tilbyder Lind & Risør også en 5-års-gennemgang som en naturlig del af pakken. Spørger man Jesper Lind om hvorfor, handler det igen om, at et Lind & Risør-hus skal være bygget på et fundament af tryghed. Helt bogstaveligt.

”Det første år byder ofte på lidt af hvert. Sådan er det med alle nybyggede huse. Dog er det meget sjældent, at vi ved 1-års-gennemgangen finder graverende fejl, men mere fejl i småtingsafdelingen som fx en gummifuge i badet, der er tørret ud, eller en tagsten, der ikke var tilstrækkeligt bundet fast. Men for at kunden kan føle sig ekstra tryg, tilbyder vi en gennemgang igen efter fem år. Og det selvfølgelig kun med vores in-house håndværkere, som kender til projektet og måden, vi bygger på. Det er en uvurderlig ekstra garanti for en bygherre, at han eller hun ved, at vi ikke går til opgaven med en ’ude af øje, ude af sind’-mentalitet. Vi har aldrig sagt, at vi er de billigste, men vi vil gerne bryste os af, at vi aldrig går på kompromis med kvaliteten,” slutter Jesper Lind.