LINK arkitektur vinder grundudviklingskonkurrence i Tyresö kommun sammen med Strabag

LINK arkitektur har sammen med Strabag vundet en delopgave i forbindelse med udviklingen af et nyt kvarter i Tyresö kommun. Opgaven omfatter en boligbebyggelse i 5-6 etager og er en del af en større karrébebyggelse.

I juni arrangerede Tyresö kommun en konkurrence om udviklingen af tre delområder i Norra Tyresö centrum med fokus på gestaltningsmæssige kvaliteter og bæredygtighed. Konkurrencen havde 11 deltagere med i alt 19 projektforslag på de forskellige delområder. Til stor glæde vandt LINK og Strabag det ene delområde, og vi går nu i gang med videreudviklingen af projektet.

– I vores forslag arbejder vi med en stor variation i skala, gestaltning og materialer, hvilket jeg tror konkurrencejuryen har sat stor pris på, fortæller Tove Entin, ansvarlig for LINKs konkurrenceteam ifm. projektet.

– Vi har derudover arbejdet meget med de sociale aspekter med variation i lejlighedsstørrelser, lejlighedstyper og ejerformer, siger Ellinor Sundström, der er arkitekt hos LINK og ansvarlig for viderebearbejdningen af projektforslaget.

Blandt andet rummer forslaget flere såkaldte vekselboliger, dvs. to separate lejligheder med to fælles værelser imellem. På den måde kan skilsmisseforældre flytte hver til sit, uden at børnene behøver at flytte frem og tilbage for at være sammen med hhv. den ene eller den anden af deres forældre og deres eventuelle nye familier.

For at bidrage til gadelivet og skabe en glidende overgang mellem inde og ude er cykelrum, fælles værksteder og genbrugsrum udformet med glasfacader ud imod gaden.

Derudover er projektet karakteriseret af en stor omhu for gårdrum og grønne arealer. Gårdrummet er inddelt i fire zoner med legeplads, sommerfuglebiotop, urtehave og rekreative arealer. Derudover er alle bygningsvolumener udformet med taghaver med plads til både stille rekreation og aktivt socialt samvær.

– At vi har vundet denne konkurrence, er et udslag af vores brede kompetence inden for boligarkitektur – en kompetence, som vi er i færd med at udvikle yderligere, fortæller John Lydholm, adm. dir. for LINK arkitektur i Sverige. LINK i Norge er en af de tegnestuer, som tegner flest boliger i hele landet, og også i LINK i Danmark er boligkompetencen i centrum. Ved at slå kontorene i Malmö og København sammen til en fælles enhed har vi styrket vores ekspertise på boligområdet yderligere særligt i Øresundsregionen, hvor mange projekter udvikles på det ene kontor og videreprojekteres på det andet.