Scandic Stavanger Congress

Scandic Stavanger Congress

LINK arkitektur tegner nyt Scandic Hotel i Stavanger

Hotellet er et kongreshotel med 350 værelser. Stueetagen er udformet som et stort konferenceområde, mens 1. og 2. salen indeholder restaurant i to plan. Dertil kommer flere mindre auditorier og møderum, også på 2. etage.

Hotellet ligger midt i byen og dets ydre form og udtryk er af stor betydning for bybilledet. Helt fra de første skitser har vi derfor holdt fast i visionen om at skabe en levende facade præget af tempo og bevægelse. Vi har således udformet et projekt, bestående af flere volumener, beklædt med lyse reflekterende felter i skiftende nuancer – en byggeri, der spejler byen omkring sig. Sammen med den reflekterende facade giver byggeriets form hotellet et helt særligt skulpturelt udtryk, som et mangeformet krystal.

Det højeste volumen, hotellets tårn, afsluttes med et loungeområde i 11. etage, der udformes med facader i rent glas og indrettes som have. Det grønne miljø oplyses indefra, og kommer til at stå som et grønt væksthus, der kan ses på lang afstand – en lysende skulptur, der skaber liv i byen.

Udover dette udformes hotellet med grønne tage. Byggeriet forventes at blive BREEAM-certificeret i kategorien ‘Very good’.

Hotellet er udviklet i samarbejde mellem kontoret i Stavanger og kontoret i København.

Kristina Jordt Adsersen

Pressekontakt CEO / Arkitekt MAA / Cand.arch. +45 28 40 30 59

Skandinavisk arkitektur med særlig nordisk nerve

LINK Arkitektur er en af Skandinaviens største arkitektvirksomheder med 500 medarbejdere fordelt på 15 kontorer i Danmark, Norge og Sverige. Vores ydelser dækker alle discipliner inden for arkitektur, indretningsarkitektur, landskab og planlægning. Vores ambition er at skabe arkitektur af høj kvalitet, der sikrer en optimal balance mellem høje miljøambitioner, økonomisk rentabilitet og social bæredygtighed. Hos LINK Arkitektur tør vi tænke stort og ikke lade os begrænse af opgaver, der virker umulige. For os handler det ikke kun om arkitektur. Det handler om at skabe rum for bedre liv.

Paradisgade 4a