Solbackens forskole nomineret til Övre Norrlands Arkitekturpris

Solbackens forskole nomineret til Övre Norrlands Arkitekturpris

Solbackens forskole (1-5 år) er en af otte nominerede byggerier til Övre Norrlands Arkitekturpris, som har til formål at skabe opmærksomhed om god arkitektur.

Prisen er stiftet af Sveriges Arkitekter i Övre Norrland for at øge interessen for god arkitektur særligt i denne region. Den uddeles hvert andet år, og blandt de nominerede i 2014 er en park, et billedmuseum, flere skoler samt et fritidshus.

Om Solbackens forskole skriver juryen:
"Umeås første Reggio Emilia-forskole ligger smukt i forbindelse med Storsjöområdet. Byggeriet er legende udformet med facader i skiftende farver og materialer, bl.a. mørke eller hvidlaserede træpaneler, brune pladematerialer og kontrastfarver i forbindelse med vinduer og døre.
Skolens forskellige afdelinger er samlet omkring en fælles indre gård til leg og plantedyrkning. Gården er terrasseret for at skabe en overgang mellem højreliggende og lavereliggende del af byggeriet, som har en større rumhøjde. Gårdrummets udformning med lyse vægge og glas skaber gode forudsætninger for et godt dagslysindfald indendørs.
Gårdrummet er meget veltilrettelagt med stor omsorg for detaljer. Den udgør i sin helhed et rigt og stimulerende miljø med flere typer af steder for leg og samvær. Her er det ’vilde’ miljø i form af en lille skovlund med fantasifuldt udformede køjer, klatremuligheder, vandlegselementer og samlingspladser. De forskellige elementer er fint afgrænsede fra hinanden med kantbånd, natursten og beplantning.”

Hos LINK arkitektur er det især Umeå-kontorets Per Isaksson, Kajsa Lundqvist og Oscar Arnklitt, som har arbejdet med det fine projekt.

Prisuddelingen er fredag den 5. december kl. 19:00 på Umeå Arkitektskola / UMA.
Læs mere om prisen på Sveriges Arkitekters websted.