Grorudparken. Foto: Tomasz Majewski

Webinar om byrum der fremmer inkludering

Hvordan styrker vi sociale fællesskaber i urbane områder? Gode byrum fremmer inkludering i samfundet og kan reducere udenforskab og ensomhed. D. 5. marts inviterer Multiconsult til samtale om, hvordan man danner sådanne gode fysiske rammer. Med til samtalen har de LINK Arkitektur, Oslo kommune, Viken amtskommune, Rådgivende Ingeniørers Forening og Røde kors.

Mødes for at forebygge udenforskab
Bygge-, anlægs- og ejendomsindustrien har en vigtig rolle som præmisgivere for planlægning og tilrettelæggelse af byrum. Multiconsult inviterer derfor en række aktører ind til at holde oplæg, som alle repræsenterer forskellige perspektiver. Viceborgmester i Oslo Kommune, Kamzy Gunaratnam, fortæller om, hvordan kommunen arbejder med inkludering. Sektionsleder i Viken Amtskommune, Hanne Botten, skal fortælle om satsning på et fremtidsrettet og inkluderende transportsystem. Fra den frivillige organisation Røde Kors fortæller Karin Afeef om deres perspektiv.

Inkluderende landskab og medvirkningsprocesser er tematikken for oplæggene ved landskabsarkitekterne fra LINK Arkitektur, Erle Stenberg og Ulrika Larsson, med eksempel fra Stovnertårnet i Oslo og Torslanda folkeskole i Sverige. Kristina Jordt Adsersen, leder for boligsegmentet i Danmark, vil dele erfaringer fra arbejdet med udenforskab og ensomhed gennem god bolig- og områdeudvikling, med eksempler fra bofællesskabet Degnejorden i Roskilde samt boligprojektet Fyrstikkbakken 14 i Oslo.

Foredragsholderne har en fælles paneldebat om udenforskab og inkludering sammen med Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF). Seminaret ledes af Kristin Olsson Augestad, Koncernleder for Multiconsult Region Oslo.

Inkluderende skolegård
Torslanda folkeskole er defineret som pilotprojektet for «jämlikhet» i skolegårdsudformningen af Gøteborg Kommune, og principper som fremmer inkludering, er essensen i projektet. Fysiske forhold påvirker den sociale dynamik blandt børn og unge: Tanken er, at skoleanlæggets udformning ikke begrænses af stereotypiske kønsmønstre, men at udformningen hellere skal tilbyde ligeværdige muligheder. Et vigtigt princip er derfor at facilitere nok naturligt areal. Naturen er ikke ‘kønnet’: den er kønsneutral, den appellerer til alle og fremmer fantasi, samarbejde og udforskning. Regnvand benyttes derfor kreativt som et pædagogisk værktøj i Torslanda, i det som skal blive verdens bedste skole når det regner.

Sociale bofællesskaber i byen
Fleksible boliger og sociale aspekter ved deling af fællesarealer er temaet for oplægget om Fyrstikkbakken 14. Lejlighederne kan transformeres eller kombineres efter behov. Der er også flere delearealer, som deles med naboerne, såsom værksted, sauna, gæstelejligheder og tagterrasse. Fællesskabstækningen kendetegner også boligerne Degnejorden, da disse tilrettelægges sådan, at fællesskabet mellem forskellige befolkningsgrupper kan opstå omkring hverdagsaktiviteter.

Udsigtstårnet for alle
I arbejdet med Stovnertårnet var balancen mellem koncept, konstruktion, god stedstilpasning og universel udformning krævende, men resultatet er blevet en attraktion for hele Norge og for turister i hele verden. Tårnet er Norges længste med en forsigtig stigning, som gør turen mellem trætoppene mulig for rullestole, rollatorer og barnevogne – eller til fods, enten man løber eller går. Projektet blev for nyligt tildelt Innovationsprisen for Universel Udformning i kategorien Landskapsarkitektur, uddelt i regi af DOGA fra Kulturdepartmentet.

Webinaret ”Fra udenforskap til inkludering gjennom god planlegging” afholdes fredag d. 5. marts fra 08:00 til 10:15 på Teams Live og er gratis.

Link til tilmelding: https://multiconsult.pameldingssystem.no/utenforskap#/form