ZEB-laboratoriet: Et foregangsprojekt inden for emissionsfri bygninger. Foto: NTNU Trondheim - Nicola Lolli, SINTEF.

Hædret med international bæredygtighedspris

LINK Arkitektur modtager i dag Architizer A+ Award Special Mention i kategorien "Bedste bæredygtige firma i verden". Blandt en række flotte bidrag og virksomheder fra over 80 lande er LINK blevet udvalgt som en aktør i branchen, der skiller sig ud i sit målrettede arbejde med miljø og bæredygtighed.

LINK Arkitektur har en ambition om altid at søge den optimale balance mellem høje miljøambitioner, økonomisk rentabilitet og social bæredygtighed - i alle projekter. Virksomheden bruger en metode kaldet "Impact Architecture", hvor de projektrelaterede bæredygtighedstiltag der vil have størst effekt, identificeres på et tidligt tidspunkt, og dermed angiver mulighederne for størst muligt bidrag til FNs bæredygtighedsmål. I processen anvendes LINK Kompas, som er et digitalt dialogværktøj der screener muligheder, krav og ønsker fra projektets interessenter. Med processen og værktøjet er målet altid at levere høj æstetisk arkitektonisk kvalitet og samtidig stræbe efter det højeste potentiale hvad angår social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed.

Investeringen har resulteret i en omfattende portefølje af bæredygtige projekter, som omfatter en række nul-emissionsbygninger, BREEAM Outstanding og DGNB-certificerede projekter og ikke mindst større byudviklingsprojekter med fokus på social inklusion, hvor blandt andet særligt udsatte bydele er blevet udviklet til mere trygge og levende boligområder.

Architizer hædrer i dag LINK Arkitekturs bæredygtighedsarbejde med en A+ Award. Prisen er en bekræftelse af virksomhedens målrettede arbejde inden for miljø og bæredygtighed. Architizer er en velrenommeret international organisation, der skaber netværk for arkitekter og producenter gennem inspirerende fagligt indhold, arkitektanmeldelser og konkurrencer. Målet er at øge arkitekternes kompetencer, og derigennem at skabe projekter af højest mulig kvalitet med bedre bygninger, bedre byer og i sidste ende en bedre verden.

Et udvalg af projekter med en høj bæredygtighedsprofil:

• ZEB-laboratoriet: Et foregangsprojekt indenfor emissionsfri bygninger. Foto: NTNU Trondheim - Nicola Lolli, SINTEF

• Borgafjellet skole: En skole med særlig opmørksomhed omkring godt indeklima. Foto: Hundven-Clements Photography.

• Bispehaverne: Udvikling af et udsat byområde til en bæredygtig og grøn bydel. Foto: Thomas Illemann

• Hoppet Folkeskole: Fossilfri skole. Årets byggeri 2022 i Sverige. Foto: Felix Gerlach

• Rigshospitalet i København: Kåret som nr. 15 blandt ”Verdens Bedste Sundhedsbygning”. Foto: Adam Mørk

• Horten Videregående Skole: BREEAM Outstanding. Passivhus. Foto: Hundven-Clements fotografi.

• Stovnertårnet: Norges mest inkluderende landskabsprojekt. Foto: Jiri Havrin.

• Lidl Visby: Sveriges første CO2-neutrale bygning. Foto: Mikael Olsson.

• Kilden Børnehave: BREEAM Excellent samt Plus-hus. Foto: Hundven-Clements fotografi.

LINK Arkitektur er et af Skandinaviens førende arkitektkontorer med tæt på 500 ansatte i 15 byer i Danmark, Norge og Sverige. Vores banebrydende ekspertise dækker alle discipliner indenfor arkitektur, indretning, landskab og planlægning. Fra planlægning af omfattende byudvikling til prisvindende produktdesign. Vores ambitionen er at skabe plads til et bedre liv og sikre bæredygtig arkitektur.

LINK Arkitektur er blandt de førende tegnestuer i Skandinavien – både hvad angår projektantal, medarbejderantal og omsætning.

Med 15 kontorer i Danmark, Norge og Sverige har vi en stærk lokal forankring i hele Skandinavien. Samtidig har vi altid den nødvendige kapacitet og de specialkompetencer, der måtte være behov for i et givent projekt, også ifm. store og komplicerede opgaver. Vi kombinerer lokalkendskab med bredde og dybde.

Udover bygningsarkitektur har vi en bred kompetence inden for urbanisme, landskab, indretning, design og byplan samt BIM, energi og bæredygtighed. Og vi er til enhver tid parate til at give os i kast med både store og små projekter – fra storskala boligudvikling over komplicerede hospitalsbyggerier til bæredygtighedscertificerede skoler og indbydende konferencehoteller. Vi har en meget bred erfaring inden for alle disse projektområder, ligesom vi har en lang tradition inden for byplanlægning, kontorudvikling, idrætsfaciliteter, infrastrukturprojekter og industribyggeri.

Tove Lise Nordahl

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 907 84 591