Nordfløjen, Rigshospitalet (Foto: Adam Mørk / LINK Arkitektur)

Nordfløjen vinder European Healthcare Design Award 2021

Den nye tilbygning til Rigshospitalet, Nordfløjen, blev torsdag aften hædret under prisuddelingen European Healthcare Design Awards som bedste ’Healthcare Design’ over 25.000 m2.

Med over 200 oplæg, keynotes, paneldiskussioner og workshopvideoer mv. er det internationale seminar European Healthcare Design 2021 verdens førende forum for udveksling af forskningsresultater og best practice inden for hospitalsbyggerier og sundhedsdesign.

Konferencen afsluttes hvert år med en prestigefyldt prisuddeling i forskellige kategorier – og her vandt det danske projekt Nordfløjen i år i kategorien Healthcare Design (over 25,000 m2). Projektet er designet af LINK Arkitektur og 3XN i samarbejde med Nickl & Partner, SWECO og Kristine Jensens Tegnestue.

Ved tildelingen af priserne lægges vægt på projektets kvalitet inden for strategisk vision, innovation, kontekst, det designmæssige greb samt social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.

I motiveringsteksten lød det bl.a. om det vindende projekt:

”Et enestående sundhedsbyggeri, der demonstrerer høje niveauer af bæredygtighed og integration i bymiljøet, og som faciliterer et effektivt klinisk miljø, fremmer serviceforbedringer og skaber et trygt miljø for personale, patienter og deres familier”.

Prisen blev overrakt til direktør for Sundhed hos LINK Arkitektur, Mette Dan-Weibel, i overværelse af dommerne og et publikum bestående af internationale forskere og praktikere inden for sundhedsdesign.

”Denne pris er en blåstempling af vores særlige kompetencer inden for sundhedsbyggerier, og vi er stolte over at modtage denne anerkendelse fra nogle af verdens dygtigste fagfolk. Nordfløjen er resultatet af et frugtbart samarbejde med 3XN, Nickl & Partner, SWECO og Kristine Jensens Tegnestue – og denne pris kan bane vejen for endnu flere sundhedsbyggerier – også uden for Danmarks grænser”, siger direktør for Sundhed hos LINK Arkitektur, Mette Dan-Weibel.

Fokus på heling og funktionalitet
Den overordnede ambition med Nordfløjen har været at skabe et byggeri, der fremmer helingsprocessen hos det enkelte menneske og samtidig optimerer effektiviteten og funktionaliteten til glæde for hospitalets personale og patienterne.

Den helende arkitektur har været et styrende princip på alle niveauer. De åbne glaspartier lader dagslyset flyde ind i bygningen og skaber sammenhæng mellem bygningens indre og Fælledparkens grønne karakter.

Nordfløjens centrale arkitektoniske greb er en zig-zag-form inspireret af et kardiogram, der gennemskæres af én hovedfærdselsåre. Denne struktur gør det muligt for sundhedspersonalet at bevæge sig hurtigt fra A til B, samtidig med at stillezoner og sengestuer er placeret, så de ikke forstyrres af uvedkommende gennemgang.

FAKTA OM NORDFLØJEN

Nordfløjen, Rigshospitalet
København, Danmark
Areal: 65,200 m2
Færdigbygget: 2020

FACILITETER

• 209 sengestuer – heraf 196 enestuer med eget bad og toilet
  • 33 operationsstuer
  • et intensivafsnit, ambulatorier, billeddiagnostisk funktion samt optimale rammer til forskning.
  • Konsultationer, kontorer, konferenceområder og omklædningsfaciliteter

LINK Arkitektur er blandt de førende tegnestuer i Skandinavien – både hvad angår projektantal, medarbejderantal og omsætning.

Med 15 kontorer i Danmark, Norge og Sverige har vi en stærk lokal forankring i hele Skandinavien. Samtidig har vi altid den nødvendige kapacitet og de specialkompetencer, der måtte være behov for i et givent projekt, også ifm. store og komplicerede opgaver. Vi kombinerer lokalkendskab med bredde og dybde.

Udover bygningsarkitektur har vi en bred kompetence inden for urbanisme, landskab, indretning, design og byplan samt BIM, energi og bæredygtighed. Og vi er til enhver tid parate til at give os i kast med både store og små projekter – fra storskala boligudvikling over komplicerede hospitalsbyggerier til bæredygtighedscertificerede skoler og indbydende konferencehoteller. Vi har en meget bred erfaring inden for alle disse projektområder, ligesom vi har en lang tradition inden for byplanlægning, kontorudvikling, idrætsfaciliteter, infrastrukturprojekter og industribyggeri.

Kristina Jordt Adsersen

Pressekontakt CEO / Arkitekt MAA / Cand.arch. +45 28 40 30 59

Skandinavisk arkitektur med særlig nordisk nerve

LINK Arkitektur er en af Skandinaviens største arkitektvirksomheder med 500 medarbejdere fordelt på 15 kontorer i Danmark, Norge og Sverige. Vores ydelser dækker alle discipliner inden for arkitektur, indretningsarkitektur, landskab og planlægning. Vores ambition er at skabe arkitektur af høj kvalitet, der sikrer en optimal balance mellem høje miljøambitioner, økonomisk rentabilitet og social bæredygtighed. Hos LINK Arkitektur tør vi tænke stort og ikke lade os begrænse af opgaver, der virker umulige. For os handler det ikke kun om arkitektur. Det handler om at skabe rum for bedre liv.

Paradisgade 4a