10 gode råd til dig der vil bygge nyt hus

Går du med en drøm om at bygge hus fra bunden og være med til at tage beslutninger på alle byggeriets områder? Nybyggeri kan være en jungle af beslutninger om alt lige fra billige vinduer til smarte planløsninger. Her får du 10 gode råd til, hvordan du kommer bedst gennem et nybyggeri.

Behov

I den indledende fase er det ideelt at se på, hvilke behov huset gerne skal dække ind. Begynd derfor også med at få afdækket, hvad der er jeres ønsker, drømme og behov. Nogle gange kan det hjælpe at sætte sig og skrive konkrete lister ned, da det giver et bedre overblik. Dertil skal det nævnes, at det er en god idé at tænke langsigtet. Det kan være en udfordring at se ud i fremtiden, men det spørg jer selv, hvordan jeres behov i et hjem vil se ud om 5 eller 10 år? Måske vil jeres familie udvikle sig og jeres behov vil dermed også ændre sig med tiden.

Søg inspiration

At finde inspiration til nybyggeri af hus kan være en sand jungle. Og det kan være svært at vide, hvor man skal begynde. En mulighed kunne være at søge inspiration på nettet eller via sociale medier. Her kan man ofte støde på små inspirationskilder, som sætter gang i fantasien. En anden måde at finde inspiration kunne være at besøge udstillingshuse eller efterspørge brochurer fra forskellige byggefirmaer.

Tag kontakt

Når du først har dannet dig et konkret billede på, hvad dine ønsker og behov er, vil det næste skridt for dig være at tage kontakt til et byggefirma. Book et møde med en rådgiver, som har forstand på processen og som vil kunne guide dig igennem forløbet. Her vil du få mulighed for at få afstemt dine ønsker i forhold til eksempelvis økonomi og byggebudget.

Rådgivning

Det er vigtigt at vide, hvem man skal lytte til. Har du valgt et byggefirma, vil de formodentlig også være behjælpelige med andet end blot selve byggeriet, såsom at vælge den rette byggegrund. Byggefirmaer tilbyder også rådgivning om jordbundsforhold, lokalplaner, husets placering, regler m.m. Lad dem derfor gerne guide og hjælpe dig igennem de forskellige facetter af beslutninger.

Valg af byggefirma

Når du skal vælge byggefirma er der 3 punkter, som du med fordel kan være opmærksom på.

Tillid

For det første er det enormt vigtigt, at der er et fundament for tillid mellem dig og det byggefirma, som skal bygge lige netop dit hus. Her kan det være en god idé at vælge et byggefirma med erfaring og et solidt omdømme. Hvis du gerne vil undersøge firmaets omdømme nærmere, kan du eksempelvis opsøge din bank, forhøre dig om erfaring med dem i dit eget netværk, eller læse om andres erfaringer på nettet.

Fleksibilitet

Derudover kan det være en fordel at vælge et byggefirma, der tilbyder dig fleksibilitet under selve byggeriet. Det kan være smag og behag, hvordan man foretrækker at byggeriet skal foregå. Dog er det vigtigt for alle parter, at der foreligger en tryghed gennem alle faser af byggeriet.

Kvalitet

Til sidst kan det give god mening for dig at sikre, at byggefirmaet rent faktisk leverer materialer og håndværk i den rette kvalitet. Da det skal helst stemme overens med, hvad der er blevet aftalt forinden.

Fast pris

Det vil være til din fordel at stille krav om faste priser på både huset og de øvrige byggeomkostninger. På denne måde undgås der uforudsete overraskelser midt under byggeriet.

Betal ved indflytning

Sørg altid for at lave en aftale med byggefirmaet om, at I først skal betale ved indflytning. Således kan det undgås at tage byggelån, hvilket også giver en økonomisk tryghed under forløbet.

Fast indflytningsdato

Du glæder dig naturligvis til den dag, hvor huset endeligt er bygget færdigt. Men hvornår bliver det? Igen for at give dig tryghed og ro i sindet, er det fornuftigt at kræve en fast indflytningsdato, når du indgår aftalen med byggefirmaet. Det vil give dig den tid til at planlægge flytning, som du har brug for.