Din virksomheds hjemmeside kan blive en del af markedsføringsstrategien

En hjemmeside betyder mere end man tror. Den kan have et kæmpe markedsføringspotentiale, hvis den bruges retmæssigt. Ligeledes kan det have en negativ effekt for din virksomhed, hvis hjemmesiden ikke lever op til målgruppens forventninger. Der er derfor meget at vinde for din virksomhed ved at fokusere og investere tid og penge i hjemmesidens design, opbygning, tilgængelighed m.m. Alt dette kan du læse mere om nedenfor.

Vælg det rette domænenavn

Dit domænenavn er ikke helt uden betydning. Det skal være et navn, der er sigende for din virksomhed, som er let at huske og let at stave til, så de fleste vil kunne finde frem til din hjemmeside. Domænenavnet skal være så kort og præcist som muligt. Der kan ligeledes ligge noget strategisk i at opkøbe lignende domænenavne, så andre ikke kan kopiere eller oprette lignende sider. Til at starte med, skal du dog blot koncentrere dig om at finde noget der ligger mest muligt op ad navnet på din eksisterende virksomhed. Sælger i for eksempel kaffe, så kan domænenavnet være kaffeguru.dk.

Markedsfør siden online

Der er flere måder hvorpå du kan markedsføre din hjemmeside. Online er det mest oplagte. Ved hjælp af SEO-optimering, Google Ad Words og lignende, kan du sørge for at din virksomhed kommer foran i søgninger med ord der er relevante for din hjemmeside. De online kanaler er i dag oplagte at reklamere igennem idet de fleste ting generelt foregår online i dag. Markedsføring bør derfor ikke være en undtagelse.

Benyt de sociale medier

Sociale medier er oppe i tiden og meget aktuelle i forhold til markedsføring. Gør brug af medierne som Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn m.m., når du gennemtænker markedsføringsstrategien. Bruger din målgruppe sociale medier, vil denne, alt andet lige, også være hjemmevant online generelt og kunne finde frem til din hjemmeside, hvis det er relevant og interessant for dem.Kører vi videre i kaffe-sporet, så er det helt oplagt at have en Instagram profil, hvor man viser de nyeste varer frem til kunder og andre kaffe-interesserede

Få hjælp fra professionelle

Det kan være en god investering at få hjælp fra professionelle til opbygning af din hjemmeside. Det er vigtigt at siden fremstår professionel og designmæssig flot. Hvis du ikke selv har erfaring med udvikling af hjemmesider, kan det være en rigtig god investering at få hjælp fra professionelle der laver den slags til dagligt. Det kan være at du selv kan starte projektet op i forhold til et standardprodukt og herfra få hjælp til det sidste finish, der gør siden helt optimal. Har I for eksempel et webside, der sælger kaffe, så er det vigtigt, at designet og funktionerne er optimale – ellers er de moderne internetforbrugere hurtige til at klikke sig hen til en anden side.

Markedsføring som en vedvarende procesDin virksomhed skal løbende reklamere og markedsføre sig for at forblive i en stærk position på markedet. Det er med andre ord en vedvarende proces, som aldrig hører op. Der skal løbende videreudvikles og fortsat reklameres for at forblive i folks bevidsthed. Du må derfor påregne at markedsføring er en løbende investering, som en nødvendighed for at sælge din varer- og/eller tjenesteydelser. Det gode ved markedsføring via hjemmesiden er dog, at det ikke er så ofte, at hjemmesiden skal laves om igen, når den først er på plads og oppe at køre. Der vil derfor på denne front være tale om en engangsinvestering, når du søger hjælp fra professionelle til at udvikle.