Hjælpen er nær: Julegaver børn jubler over

Kan du mærke, at bekymringsrynken titter frem mellem brynene, når tanken falder på julegaver til børnene? For hvad skal man vælge for at få øjnene til at skinne om kap med julestjernen, når gavepapiret er flået af? Vi har spurgt børnene

“En hund. Jeg ønsker mig nok allermest en hundehvalp,” fortæller 9-årige Marie Venø Holland. Veninden, 10-årige Nanna Eiriksson, stemmer i: “Ja, det gør jeg i hvert fald også.”

Selvom en firbenet ven står som nummer ét, tager det dog ikke pigerne lang tid at komme på, hvad de også ville elske at finde under juletræet. De kan begge to lide at være kreative og selvom interessen for tøj, smykker og sko er høj, så elsker de stadig at lege.

Hos Maki, der distribuerer legetøj i hele norden, er de i fuld gang med at forberede sig til den travle juletid. De kigger blandt andet på de tendenser, der rører sig, og er ikke overraskede over pigernes ønsker:

“Levende hunde er vi altså ikke leveringsdygtige i, men vi ser også, at alt med dyr er meget populært. Det er der sådan set ikke noget nyt i, for de små, bløde væsener med øjne, der kan smelte ethvert barnehjerte, har været et hit så længe, jeg kan huske,” fortæller Michael Jensen, der er direktør hos Maki og fortsætter: “Det nye er, at dyrene er langt mere interaktive end tidligere. Det ser vi blandt andet med den lille ugle Owleez, der har brug for omsorg og hjælp til at lære at flyve. Eller plysdyret Hatchimals WOW, der først skal udklækkes fra sit æg og herefter har brug for at blive leget med for at være glad og vokse af glæde.”

I det hele taget fylder det interaktive mere og mere på børneværelserne - og i år vil det muligvis også kunne få nogle legesyge forældre med ombord.

“Airhogs Supernova er også et godt bud på en sjov og lærerig gave. Her kan man styre sin helt egen drone uden fjernbetjening, fordi den registrerer dine håndbevægelser. Den er med andre ord for både børn og barnlige sjæle, og jeg kunne snildt forestille mig, at nogle tech-nørder kunne få nogle sjove timer ud af den,” mener Michael Jensen.

Familiehygge og Fortnite
Den 7-årige lillesøster Laura er endnu sværere at stoppe, når det kommer til julegaveønsker. Listen vil ingen ende tage, og hun nævner både Barbie, Kinetic Sand og brætspil.

“Mit største ønske er et Barbie-hus, men jeg kan også rigtig godt lide at spille spil, for når jeg gør det med mor og far og min storesøster, så hygger vi os meget,” siger hun.

Ifølge Michael Jensen er Lauras udsagn om brætspil meget rammende, og selvom meget legetøj i dag kan en hel masse, som ikke var muligt for bare 20 år siden, så går man aldrig galt i byen med en velkendt aktivitet, der kan samle hele familien.

“Der er selvfølgelig de helt klassiske spil, der altid virker. Men så er der også sådan noget som Bakugan, der virkelig hitter lige nu. Det er et tv-show, som nu også fås som spil. Hvis man ved, at ens barn er vild med showet, kan spillet helt sikkert lokke barnet væk fra skærmen,” forudser han.

I det hele taget anbefaler han legetøj, der er en del af de universer, børnene ellers bevæger sig i.

“Fortnite er et godt eksempel. Hvis man har en ung dreng, skal man i hvert fald have boet under en sten, hvis man ikke har hørt om det. Og hvis dit barn også spiller det uhyre populære spil, så er der en god chance for, at du selv bliver populær, hvis du køber figurerne derfra til at have stående på bordet med computeren.”

Ønskeseddel eller bestillingsliste
For 7-årige Laura gør det dog ikke så meget, om hun har ønsket sig tingene på forhånd, for der er meget sjovt legetøj, hun ikke kender, forklarer hun.

“Selv når jeg ikke har anet, hvad det var, jeg pakkede op, så har jeg fundet noget sjovt at bruge det til. Jeg elsker alle gaver!” udbryder hun.

Legetøjskatalogerne bugner med utallige valgmuligheder, så Michael Jensen forstår godt, at børnene kan støde på gaver, de ikke anede eksisterede.

“Det ser jeg kun som en positiv ting. En ønskeseddel er jo ikke nødvendigvis en bestillingsliste, så det kan også være rigtig fint at komme med en glædelig overraskelse, der er valgt med omhu og kærlighed,” mener han.

Disse ting er sikkert på listen
Er du stadig forvirret, har Maki lavet et ‘cheat sheet’ til fortabte forældre, der er baseret på de produkter, der særligt er en hype omkring i øjeblikket. Du bør derfor være sikret glade unger og sjove juledage, hvis disse ryger i indkøbskurven:

• Owleez
  • Hatchimals WOW
  • Airhogs Supernova
  • Barbie
  • Kinetic Sand
  • Bakugan
  • Brætspil som Hold Masken Familie
  • Juno My Baby Elephant
  • Luvabella
  • Dragons Hatching Toothless
  • Cool Maker Go Glam Nail Stamper
  • Monster Jam Mega Grave Digger
  • Paw Patrol Marshall’s Fire Truck
  • Peppa Pig Wooden Doll House

• Underholdning

Maki A/S er en af de største distributører af legetøj, spil og licenserede produkter i de nordiske lande; Danmark, Sverige, Norge og Finland. Maki håndterer på nuværende tidspunkt 50 internationale mærker og har 4 lokale licenser, hvilket bliver solgt til over 1500 kunder og 5000 nordiske butikker og webshops. Maki blev grundlagt i 1995, og både vores HQ og lager er beliggende i Silkeborg, Danmark.

Annelise Kjær

Pressekontakt Sales & Marketing Manager +45 3045 6283