MARTEC bød velkommen til 107 nye maskinmesterstuderende

De mange nye studerende blev budt velkommen til professionsbacheloruddannelsen som maskinmester - en teknisk lederuddannelse, med karrieremuligheder både til lands og til vands. De blev straks sat på prøve ved et mini-OL der testede både samarbejdsevner, fysik og kommunikation. MARTEC har haft et godt januar optag, hvilket er dejligt set i lyset af den store efterspørgsel efter maskinmestre.

Det var en typisk våd og mørk januar morgen, da de mange studerende fandt sig til rette i MARTECs Multisal på Hånbækvej. 107 nye studerende havde første skoledag, fordelt på Adgangskursus til maskinmesterstudiet og den mere teoretiske del af studiet (4 – 9 semester). På mandag starter næste hold af studerende på den mere praktiske del af uddannelsen (1 – 3 semestre på Værkstedsskolen).

”Det er fantastisk dejligt, at tage imod de nye forventningsfulde studerende som har besluttet sig for at tage den brede, polytekniske uddannelse som maskinmester. Det er super vigtigt, at virksomhederne har et godt rekrutteringsgrundlag, og det er derfor dejligt, at så mange søgte ind. De unge der i dag valgte, at starte på en uddannelse som maskinmester, får rigtig mange fordele i form af høj jobsikkerhed, høj løn og masser af interessante jobmuligheder. Nu skal de hænge i, og passe deres studier – så vil MARTECs undervisere sørge for, at de bliver klar til deres kommende arbejde,” siger MARTECs direktør Pia Ankerstjerne.

Fokus på en god start og et godt studiemiljø
Der var fuld tryk på, da de nye studerende fra adgangskursus og maskinmesteruddannelserne mødtes til årets store studiestartsdag. De mange studerende og elever startede dagen med en fælles velkomst, og blev herefter delt ud i deres respektive klasser. Klokken 12 blev der budt på fælles frokost på MARTEC på Hånbækvej. De 107 nye studerende blev delt op i hold, ud fra de klasser de var blevet tildelt, og dystede herefter intensivt i at demonstrere samarbejdsevner, kommunikation og kreativitet. De lavede blandt andre øvelser som frisbeegolf, kommunikationsøvelser, samlede LEGO efter instruktion over en walkie-talkie, samt dystede i at bygge det højeste tårn af A4 papir. Energiniveauet var i top og stemningen høj.

Dagen sluttede med en velfortjent kaffe- og kagepause – og grunden var lagt for en god start på et intensivt studieforløb med mange undervisningstimer, projekter og eksaminer. Til studiestartsfesten på fredag bliver vinderne af ”Mini-OL” afsløret.

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle de maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder den grundlæggende maritime uddanneles som skibsassistent, maritim student (HF-søfart), skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst eller fiskerskipper og skibsfører uddannelserne. MARTEC administrerer Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC kan således tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger til unge i den nordjyske region.

Mere information på www.martec.dk