Disse ti produkter trender hos Matas under nedlukningen af Danmark

Vores købsvaner har ændret sig under nedlukningen af Danmark, og det kan også mærkes hos Matas, hvor salget af en række produkter er steget markant på det seneste.

”Danskerne handler ind til at være hjemme i længere perioder, og derfor køber de blandt andet mere sportsudstyr, og flere hårtrimmere og sakse. De køber også ekstra håndsæbe, kosttilskud med c-vitamin og beskyttelseshandsker, så de kan følge myndighedernes retningslinjer,” siger Janne Bech Rolsted, som er indkøbschef i Matas.

Ti af de produkter, som har haft en markant stigning efter nedlukningen af Danmark, er:

• 1.Termometre 1600 procent
  • 2.Pletfjerning 453 procent
  • 3.Sportsudstyr 369 procent
  • 4.Beskyttelseshandsker 280 procent
  • 5.Desinfektion 270 procent
  • 6.C-vitamin kosttilskud 242 procent
  • 7.Håndsæbe 178 procent
  • 8.Hårtrimmer 183 procent
  • 9.Sakse 152 procent
  • 10.Immunforsvar/forkølelse 152 procent

Hos Firtal Group, der 100 % ejet af Matas-koncernen, kan de genkende tendenserne:

”Vi oplevede en stigning på 500 procent i salget af hårtrimmere den dag, regeringen besluttede at forlænge karantæneperioden,” siger Jesper Hvejsel, udviklingschef hos Firtal Group.

Ægløsningstest tyder på familieforøgelse hos mange

Det er ikke kun håndsæbe og hårtrimmere, som har fået danskernes opmærksomhed i disse dage. For hos Matas har der også været en særlig interesse for et bestemt produkt:

”Noget kunne tyde på, at flere overvejer en familieforøgelse, for salget af ægløsningstest er steget med over 50 procent under nedlukningen af Danmark,” siger indkøbschef Janne Bech Rolsted.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

Fakta om Matas A/S:

Baggrund
Matas-koncernen har eksisteret siden 1949. Fra at være ejet af et netværk af selvstændige materialister er Matas i dag børsnoteret med ca. 2.200 ansatte. I 2018 blev det århusianske selskab Firtal en del af koncernen. Firtal ejer og driver 9 niche webbutikker. I maj 2019 købte Matas desuden Kosmolet A/S, som står bag Danmarks største makeup-brand Nilens Jord. Matas omsætter varer i kategorierne skønhed, helse og velvære for godt 3,5 mia. om året. 18% af omsætningen i Matas er i dag egne varer, herunder Matas Striberne, Matas Natur, Plaisir og Nilens Jord.

Salgskanaler
Matas-koncernen bestod pr 30. september 2019 af 270 fysiske butikker inkl. en associeret butik på Grønland. Desuden var Matas aktiv online via matas.dk og stylebox.dk samt via en række webshops drevet af Firtal Group ApS, herunder Helsebixen.dk, Jala-helsekost.dk og Made4Men.dk. Koncernen har ikke fysiske aktiviteter uden for Danmark, idet butikken på Færøerne og den associerede butik på Grønland i denne sammenhæng betragtes som danske butikker.

Shops-in-shops
Matas er kendetegnet ved et stort produktsortiment inden for skønhedspleje, personlig pleje, sundhed og problemløsende husholdningsprodukter. Denne brede produktsammensætning skaber et unikt one-stop butikskoncept for kunderne, der mødes af fire shop-in-shops.

Beauty
Hverdags- og luksusskønhedsprodukter samt personlig pleje, herunder kosmetik, dufte, hudpleje- og hårplejeprodukter.

Vital
Vitaminer, mineraler, kosttilskud, specialfødevarer og naturlægemidler.

Material
Husholdningsprodukter og personlig pleje, herunder produkter til rengøring og vedligeholdelse, babypleje, fodpleje og sport.

MediCare
Håndkøbsmedicin og sygeplejeprodukter mv.

Klaus Fridorf

Pressekontakt Kommunikationschef 61 20 19 97