Indblik: Lånemarkedet i Danmark vs. Norge

Indblik: Lånemarkedet i Danmark vs. Norge

Der er sket meget på det danske lånemarked i løbet af de seneste år, hvor reglerne om et nyt ÅOP-loft og omkostningsloft, er den mest centrale ændring. På samme måde er der hele tiden en dynamik i udvalget af aktører - nogle kommer til, mens andre går fra.

Vi er generelt glade for at kigge mod vores norske naboer, når vi skal sammenligne det vi har i Danmark. Hvordan er lånemarkedet i Norge? Hvori ligger forskellene? Det er sundt at sammenligne og evaluere, for det giver grobund for forbedring.

I denne artikel kan du få et indblik i lånemarkedet online i Danmark vs. Norge.

Hvad er forskellene?

Lad os starte med at se på hvor de to lande er forskellige. Først og fremmest har vi i Danmark ÅOP-begrebet som et udtryk for de årlige omkostninger i procent. Et godt og vigtigt parameter, når du skal sammenligne lånetilbud med hinanden.

I Norge benytter de mere begrebet effektiv rente, så her er det den procentsats, du skal have fokus på.

Når det kommer til opstartsgebyret ligger det hos flere norske udbydere på 950 NOK eller mere, som det fremgår af sammenligningstjenesten forbrukslån-online.com. I Danmark ligger det flere steder på 800 DKK ifølge Din Pris, så det er altså mindre forskelle. Det er i højere grad blandt udbyderne, at der kan være større forskelle, hvorfor det er vigtigt at du altid sammenligner, når du skal finde den billigste løsning.

Hvad er lighederne?

Der er ligeledes en række ligheder, imellem det danske og norske marked. En af dem er at du skal underskrive låneaftalen digitalt. I Danmark har vi NemID (MitID), mens det i Norge hedder BankID. Det norske BankID er helt standard hos de forskellige långivere, som det kendes herhjemme.

Det er med til at sikre et højt sikkerhedsniveau, ligesom det giver en mere fleksibel proces for begge parter. At sende breve frem og tilbage hører fortiden til, her kan den digitale signatur håndterer signeringen mere sikkert, hurtigt og fleksibelt.

Lånebeløbene i de to lande, er ligeledes meget lig hinanden, hvor du i Danmark kan låne mellem 1.500 - 500.000 kr. Det er nok til at finansiere de fleste formål og projekter. I Norge er beløbsgrænserne typisk på 5.000 - 600.000 kr. ifølge billigste-forbrukslån.com, med mulighed for at låne til store og små behov.

Dine lånemuligheder generelt set, minder meget om hinanden. Og det er altid afgørende at du er prisbevidst, så du finder et lån til en lav rente og med fornuftige vilkår.

En anden central lighed er, at mange låneudbydere faktisk er aktive i både Danmark og Norge. Du vil derfor finde flere af de samme aktører begge steder - det er helt naturligt.

Opsummerende er lånemarkedet i de to lande, meget lig hinanden. I Danmark skal vi være glade for de nye regler, for det gør at forbrugerne er sikret lavere omkostninger. Det har også ændret lidt på dynamikken herhjemme. Det skal blive spændende at følge udviklingen over de kommende år.

Digitalt bureau i København

Vi er et digitalt bureau i København, med speciale i online marketing og Wordpress hjemmesider. Kontakt os hvis du har brug for en stærkere tilstedeværelse online og flere kunder i forretningen.

Medier & Co
Vestergade 29