Massiv aktiestigning: Elon Musk er nu verdens rigeste mand

En massiv aktiestigning på 750% i 2020, har gjort Tesla-ejeren Elon Musk til verdens rigeste mand.

Han har overhalet Amazon-stifteren Jeff Bezos, der eller også har oplevet en stor stigning i hans formue, i løbet af Coronakrisen. En krise hvor e-handlen er buldret derudaf og det er naturligvis noget der har gavnet Amazon-forretningen.

Formue på 185 mia. dollars

Den nyudnævnte verdens rigeste mand, Elon Musk, har en anslået formue på 185 milliarder dollars ifølge CNBC

Det betyder at han med aktiestigningerne i løbet af 2020 og januar 2021, akkurat overhalede Jeff Bezos' formue på 184 milliarder dollars. Han har ellers siddet på tronen siden 2017.

Det skal dog være sagt, at et kursfald til Tesla-aktien, hurtigt kan få Elon Musk til at miste førstepladsen igen.

Foruden en femtedel af Tesla-aktierne, ejer Elon Musk ligeledes rumfarts virksomheden SpaceX, der arbejder mod en bemandet mission til Mars.

Elon Musk havde en anslået formue på 27 milliarder dollars i starten af 2020 og som det ses i Vinsa.dk's top 10, steg den markant til 90 mia. dollars og indbragte ham en 5. plads over verdens rigeste i efteråret. Yderligere massive aktiestigninger har nu indbragt ham 1. pladsen.

Tesla - en særlig historie

Der er ingen tvivl om at Tesla er en særlig historie på mange måder, særligt værdiansættelsen af selskabet, der gør det ligeså meget værd, som mange af de helt store bilproducenter tilsammen

Det kan ligeledes være vanskeligt at forstå værdiansættelsen ud fra antal solgte biler, i sammenligning med de andre bilmærker. Der er dog ingen tvivl om elbilernes store popularitet og fremtidsperspektiver, måske er det forventningen til fremtiden, der afspejler sig i aktiekursen. Kombineret med den visionære og innovative tilgang som Tesla har.

Omvendt er der mange af de helt store bilproducenter, der også investerer massivt i elbiler, så det skal blive spændende at se hvordan kursen udvikler sig, når flere elbil-konkurrenter kommer på markedet.

Indtil videre kan Elon Musk dog glæde sig over titlen som Verdens Rigeste Mand. Vi må se hvor længe han får lov til at beholde den.

Hvem er Danmarks rigeste?

Er du nysgerrig efter hvem der sidder på tronen som Danmarks rigeste person? Meget afhænger af om du opgør det som enkeltpersoner eller om de familieejede virksomheder inkluderes i udregningen.

Pengemagasinet har givet deres bud på en top 10 over Danmarks rigeste, hvor Familien Kirk Kristiansen (LEGO) er øverst på listen.

Det er derimod Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen, der anses for at være Danmarks rigeste mand, hvis det opgøres ud fra enkeltpersoners formue.

• Finans