VERDENS FØRSTE SELVJUSTERENDE INSULINPUMPESYSTEM TIL TYPE 1-DIABETES KAN NU FÅS I DANMARK

København – 14 November 2018 – Medtronic plc (NYSE:MDT), Verdens førende inden for medikoteknologi , annoncerede i dag lanceringen af MiniMed™ 670G-systemet, verdens første selvjusterende insulinpumpesystem1,2,3i Danmark. MiniMed ™670G-systemet er det første og eneste system, der kan automatisere og individualisere doseringen af basalinsulin 24 timer i døgnet[i],3.

Medtronics nyeste system fik CE-mærket i juni 2018 til behandling af personer med type 1-diabetes, fra 7 år og opefter, med igangværende studier for at udvide indikationen til yderligere patientpopulationer. I USA, hvor MiniMed 670G-systemet er kommercielt tilgængeligt, har ca. 100.000 brugere alleredesystemet og oplever signifikant forbedring i ”Time in Range” ( tid i målområdet) mht. glukoseværdier, hvilket ogsåblev vist i det amerikanske registeringsstudie af systemet.

“Efter at fik vores CE-mærkning, har vi arbejdet på at gøre det europæiske marked klar og træne sundhedspersonale og ansatte inden for sundhedssektoren i brugen af MiniMed™ 670G-systemet. Vi er stolte af at have denne banebrydende teknologi tilgængeligfor de mange tusinde mennesker med diabetes“, siger Federico Gavioli, underdirektør i Diabetes Group, Medtronic i EMEA-regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika).

MiniMed™ 670G-systemet har SmartGuard™ Auto Mode – Medtronics mest avancerede SmartGuard™-teknologi og mest præcise[i] glukosesensor – Guardian™ Sensor 3. Ved hjælp af disse teknologier justeres doseringen af basalinsulin automatisk, hvert femte minut baseret på sensorglukoseværdier og sikrer, at blodsukkeret hverken bliver for højt eller for lavt samt øger “Time in Range“ (tid i målområdet eller 3,9 – 10,0 mmol/L).

“Med MiniMed 670G-systemets evne til at stabilisere glukoseniveauet automatisk så chancen for at det ligger hvor det skal forøges, har vi en enestående mulighed for at gøre en forskel for deres liv – både lægeligt set, men også ud fra et spørgsmål om livskvalitet. Vi er stolte af at kunne tilbyde denne banebrydende behandling, der omfatter den mest avancerede automatiserede insulinpumpe på markedet og gør håndteringen af diabetes lettere at have med at gøre,” siger Mette-Marie Harild, direktør Medtronic Danmark.

I systemet indgår desuden CONTOUR®NEXT LINK 2.4 fra Ascensia Diabetes Care.

Time in Range

“Time in Range“ , (tid i målområdet) er den procentdel af tid, personer med type 1-diabetes tilbringer i det optimale glykæmiske område mellem 3,9-10 mmol/l. Målet med diabetesbehandligen er at øge tiden i det optimale område og minimere høje og lave blodglukoseniveauer, som kan give både øjeblikkelige og langsigtede komplikationer, såsom skade på blodkar – hvorved risikoen for hjerte-karsygedomme herunder hjerteanfald og slagtilfælde stiger. Skade på blodkar kan også føre til synstab, nyresygdom og nerveproblemer. En stigning i “Time in Range” kan på langt sigt opnås ved at bruge den nyeste teknologii diabetesbehandlingen, såsom MiniMed™ 670G-systemet med SmartGuard™-teknologi, som automatiserer doseringen af basalinsulin.3,4

Om Diabetes Group hos Medtronic(www.medtronicdiabetes.com)

Medtronic samarbejder med verdenssamfundet for at ændre måden, hvorpå mennesker håndterer diabetes. Virksomheden stræber efter at transformere diabetesbehandlingen ved at udvide adgangen, integrere behandlingen og forbedre resultaterne, så personer, der lever med diabetes, kan få større frihed og bedre sundhed.

1. Christiansen M, et al. Diabetes Technol Ther. 2017; 19(9): 1-11.

2. Iturralde E, et al. The Diabetes Educator. 2017; 43(2):223-232.

3. Christiansen M, et al. Diabetes Technol Ther. 2017; 19(9): 1-11.

4. Bergenstal, R. M. et al. Jama. 2016; 316 (16): 1407-1408.

5. Garg SK et al. Diabetes Technol Ther. 2017 Mar;19(3):155-163.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

Medtronic er globalt førende inden for medicinsk teknologi, der lindrer smerte, genopretter sundhed og forlænger livet for millioner af mennesker over hele verden. Med dybe rødder i behandlingen af hjertesygdomme, tilbyder Medtronic i dag en bred vifte af produkter og behandlinger – hvert sekund bliver to liv forbedret med en Medtronic produkt eller terapi.