Danske vognmænd kan sænke deres dieselforbrug med mere end 11 %

Danske vognmænd, som har sammenlignet deres nuværende lastbiler fra andre mærker med Mercedes-Benz Actros har i gennemsnit kunnet sænke deres dieselforbrug med 11,3 procent. Det står klart, efter 266 gennemførte dueller i Danmark og 1.095.890 kørte km på danske veje.

I løbet af en Fuel Duel låner vognmanden en ny Actros-lastbil af Mercedes-Benz i 14 dage helt uden omkostninger. I løbet af duel-perioden erstatter bilen en af virksomhedens egne lastbiler på samme rute. Forbrug og kørsel måles i detaljer, og når perioden afsluttes, sammenlignes resultaterne med den information, virksomheden selv har opgivet om deres nuværende lastbil.

"For en lastbil, som kører 150.000 km om året, kan det betyde op mod 65.000 kroner eller 21 ton CO2 hvert år. Og det er naturligvis værd at tage med i det totale regnestykke," siger Mikael Voigt, produkt- og marketingchef hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark.

Økonomi og miljø er vigtige spørgsmål for transportbranchen, og begge er direkte relateret til brændstofforbruget. I 266 dueller gennemført i Danmark viser det sig, at den som bytter sin vanlige lastbil ud med en Mercedes-Benz Actros, i gennemsnit kan spare 11,3 % diesel.

"Det er enorme mængder diesel, som bare går op i røg, uden at godset hverken er kørt længere eller kommet frem hurtigere," slutter Mikael Voigt.

Fuel Duel kører nu på 6. år i Danmark, så vognmænd kan få en direkte 1:1-måling af, hvor meget brændstof netop de kunne spare ved at bytte bilerne ud med en Mercedes-Benz Actros.