Mercedes-Benz Citan får topkarakter for assistentsystemer

Mercedes-Benz Citan får topkarakter for assistentsystemer

Euro NCAP er bedst kendt for sine crashtests, men de tester også de assistancesystemer, som har til opgave at forhindre ulykkerne, inden de sker. Nu er mindre varevogne for første gang også blevet testet for disse systemer, og her får Mercedes-Benz Citan topkarakteren "Platin" og den højeste score i testen.

Ved uheld med transportkøretøjer er det oftest ubeskyttede trafikanter eller passagerer i andre køretøjer, der kommer til skade. Det har ført til, at Euro NCAP har valgt at indføre test af assistancesystemer på især disse køretøjer.

Resultaterne, der nu rapporteres, kommer fra den mindre klasse, hvor vurderingerne konsekvent er højere end blandt større transportkøretøjer.

”Da mindre transportkøretøjer ofte stammer fra personbiler, kan chaufførerne forvente et højt sikkerhedsniveau,” siger Aled Willams, programchef hos Euro NCAP.

De testede systemer er den assisterede nødopbremsning mod andre biler, cyklister og fodgængere, vognbane-assistenter, hastighedspåmindelser og systemer til at holde styr på sikkerhedsseler og hvor opmærksom føreren er. Systemerne testes live i en række forskellige situationer og vurderes på en 5-trins skala.

Topscore til Mercedes-Benz

To modeller fik Platinum-vurderingen: VW ID.Buzz Cargo og Mercedes-Benz Citan. Citanen fik testens højeste score med 87 %.

”Det er en klar bekræftelse af Mercedes-Benz' sikkerhedsfokus, at systemerne i Citan, som i øvrigt er ens i den elektriske eCitan, får så god en vurdering. Det er vi både stolte af og glade for, fordi vi kan mærke den store efterspørgsel på sikre biler, når vi taler med de professionelle kunder,” siger Benedikt Conzelmann, der er ansvarlig for varebiler hos Mercedes-Benz Danmark.

Læs mere om testen hos Euro NCAP her.