Mercedes-Benz får grønt lys til at lancere modeller med førerløs kørsel i Tyskland

Mercedes-Benz har som den første bilproducent i verden fået godkendt et system, som gør betinget automatiseret kørsel muligt. Allerede i 2022 vil kunder på det tyske marked kunne bestille det nye DRIVE PILOT system til S-Klassen.

Mercedes-Benz har taget endnu et vigtigt skridt på vejen mod en fremtid, hvor bilen er i stand til at køre automatisk. Bilproducenten er nemlig den første i verden, som er klar med et system, som muliggør førerløs kørsel Level 3, og som opfylder lovkravene FN-regulativet om automatiseret kørsel, UN-R157. Dette baner vejen for, at et sådant system kan tilbydes internationalt, forudsat at nationale lovgivninger tillader det.

Tyskland er imidlertid foregangsland i udviklingen mod førerløs kørsel med indførelsen af en ny lov om netop Level 3-systemer, som blev vedtaget i 2017. Dette betyder, at de første kunder allerede i første halvdel af 2022 vil kunne købe en S-Klasse, som under visse betingelser kan køres i førerløs tilstand med op til 60 kilometer i timen. Systemet kan anvendes i tæt trafik på egnede motorvejsstrækninger i Tyskland ved eksempelvis køkørsel.

Endnu et skridt mod fuldt førerløs kørsel
Level 3 er et udtryk for systemets placering på skalaen for førerløs kørsel. Mens Level 0 er den traditionelle kørsel uden automatisering, hvor det udelukkende er føreren, som kan køre bilen, er Level 5 niveauet, hvor kørslen er fuldt automatiseret, og hvor det udelukkende er systemet, som kan køre bilen.

Med et Level 3-system er kørslen betinget automatiseret, hvilket betyder, at systemet holder øje med omgivelserne og styrer, accelerer og bremser bilen. Opstår en uventet situation, er det dog føreren, som skal reagere og overtage kørslen.

Den intelligente feature, som overordnet kaldes DRIVE PILOT, automatiserer kørslen af bilen og gør det således muligt for chaufføren at eksempelvis tjekke e-mails, læse nyheder eller udføre andre opgaver via bilens store centrale infotainmentdisplay. Godkendelsen af systemet gælder også den fuldt elektriske EQS fra Mercedes-EQ.

“Vi har igennem mange år arbejdet på at realisere vores vision om førerløs kørsel. Med DRIVE PILOT har vi nu udviklet en innovativ teknologi, som tilbyder vores kunder en unik og luksuriøs køreoplevelse og giver dem det, der betyder mest: tid. Med myndighedernes godkendelse er vi den første bilproducent, som sætter førerløs kørsel Level 3 i serieproduktion i Tyskland,” lyder det fra Chief Technology Officer, Development and Purchasing, Markus Schäfer.

Lanceres til udvalgte strækninger i Tyskland
Betjeningsfunktionerne til DRIVE PILOT er placeret på venstre og højre side af selve ratkransen. Når føreren aktiverer systemet, overtager bilen selv styringen af hastighed, afstanden til forankørende biler og holder bilen i sin kørebane. DRIVE PILOT systemet får informationer fra sensorer og kameraer og et ekstra præcist GPS-system og monitorerer også hændelser undervejs på ruten – for eksempel ulykker eller vejarbejde – trafikskilte og lignende. Systemet reagerer også på uventede trafiksituationer og handler på på dem, eksempelvis ved bremsemanøvrer eller undvigemanøvrer inden for kørebanen. Den avancerede software benytter blandt andet kunstig intelligens, og alle algoritmens beregninger foretages to gange for maksimal nøjagtighed.

Hvis føreren trods presserende opfordring og efter udløb af reaktionstiden undlader at overtage kontrollen over bilen – for eksempel på grund af et akut helbredsproblem – sørger DRIVE PILOT selv for at at bremse bilen til stilstand på en kontrolleret måde. Samtidig aktiveres havariblinket og nødopkaldssystemet, ligesom døre og vinduer låses op for at lette adgangen til kabinen for redningspersonale.

Mercedes-Benz vil begyndelsesvist tilbyde DRIVE PILOT på 13.191 kilometer motorvej i Tyskland. Omfattende test af systemet er dog allerede i gang i andre lande som USA og Kina, og så snart de nationale lovgivninger tillader automatiseret kørsel, vil teknologien blive rullet ud på yderligere markeder.