Mercedes-Benz giver konkurrenterne baghjul i det elektriske varebilsegment

Mercedes-Benz giver konkurrenterne baghjul i det elektriske varebilsegment

På trods af et udfordrende år kunne Mercedes-Benz Vans i Danmark fejre en samlet andenplads i totalmarkedet med 4.629 indregistrerede enheder, mens fabrikanten dominerede det elektriske segment med en markedsandel på 31,3%.

Varebilsdivisionen hos Mercedes-Benz i Danmark formåede at holde øjnene på vejen og styre forretningen sikkert og stabilt gennem 2020. Sammenlignet med rekordåret 2019 blev det således til en samlet all time high i de danske Mercedes-Benz-forhandleres ordrebøger med en fremgang på 12,7%, og dermed indtog den tyske producent en flot andenplads i totalmarkedet og fastholdt samtidig sin samlede markedsandel.

Oven på et turbulent år, som både har tvunget forhandlere, værksteder og ikke mindst kunder til at tilpasse sig en ny hverdag, er salgschef hos Mercedes-Benz Vans i Danmark, Louise Klink-Raaschou, godt tilfreds med det flotte resultat:

“Det forgangne år har været udfordrende, men også enormt lærerigt. Vores kundebase er vokset, og vi skylder især vores fokuserede og topprofessionelle værksteds- og forhandlernetværk en stor tak for den ekstraordinære indsats, de har leveret i årets løb, hvor især salget af de elektriske modeller tog fart,” siger Louise Klink-Raaschou.

Elektrificeringen er i fuld gang
Efterspørgslen på 100% lokalt emissionsfri varebiler tog for alvor fart i 2020, for også på gule nummerplader er fremtidens mobilitet elektrisk. Og med 123 nye elektriske varebiler leveret til kunder i Danmark i det forgangne år placerede Mercedes-Benz sig ubetinget i spidsen af segmentet med en overbevisende markedsandel på 31,3%.

Med et modelprogram, som allerede tæller de fuldelektriske modeller eVito og eSprinter, som især imponerer på komfort, lasteevne og hverdagsanvendelighed, samt premium-MPV’en EQV, som klarer op til 350 kilometer på en opladning og samtidig leverer samme sublime komfort som V-Klassen, er målsætningen at øge salget af de elektriske modeller yderligere og forsvare førerpositionen i 2021.

Nyheder med endnu mere udstyr
Året bød på flere interessante produktnyheder, og både midsize-modellen Vito og den større Sprinter gennemgik hver deres facelift. Foruden nye, kraftfulde og endnu mere effektive motorer, som både kendes fra C- og E-Klassen, blev både automatgear og tyverialarm desuden føjet til til den i forvejen lange liste over standardudstyr for begge modeller, som fortsat fås i et utal af forskellige motoriseringer og karroserivarianter.

Samtidig kunne de danske kunder nyde godt af attraktive kampagner på begge modeller. Med et samlet salg på 2.169 registreringer kom 13,9% flere Vito’er ud at køre på de danske veje, og dermed tegnede Vito sig for en markedsandel på 15,1%, mens den populære Sprinter forsvarede sin position som nummer 1 i sit segment med 2.268 registreringer og en samlet markedsandel på 23,2%.