Mercedes Sprinter

Mercedes-Benz varebiler Sprinter derudad

Mercedes-Benz varebiler leverer et stærkt resultat for 2017, hvor Sprinter fortsætter sin dominans i sin klasse, og en ordre til Forsvaret placerer Vito Tourer højt på salgslisterne.

Mercedes Sprinter har lagt navn til en hel klasse af varebiler, og i 2017 var bilen endnu engang størst i segmentet med en markedsandel på 22,33 pct.

”Sprinter er ikke bare en varebil – det er en moderne, fleksibel mobilitetsløsning. Ideen om at skabe løsninger ud fra platforme vil blive foldet endnu mere ud i år, når vi lancerer en ny Sprinter til vores kunder. Den nye Sprinter byder blandt andet på et sporty design og kørselsassistentsystemer, som i kombination med nye, telematiske løsninger giver helt fantastiske muligheder for effektiv administrering af flåder,” siger Louise Klink Raaschou, som er salgschef for Mercedes-Benz varebiler i Danmark.

Derudover leveres den nye Sprinter i et endnu større antal varianter end tidligere, og individuelle krav til indretning og udformning kan derfor tilpasses den enkelte kundes krav.

675 biler til Forsvaret
Det sætter sit tydelige præg på salgstallene, når en importør vinder et udbud af denne størrelse. Efter en længere udbudsrunde valgte Forsvaret i sidste halvdel af 2017 Mercedes-Benz som leverandør af minibusser og varebiler i en aftale, der foreløbigt løber over fire år. Allerede i 2017 leverede Mercedes-Benz 600 stk. Vito Tourer med plads til mellem syv og otte personer samt 75 stk. Vito Mixto med varerum og plads til fem personer.

”Vi er naturligvis meget stolte af at vinde denne type udbud, og det vidner om både en stærk produktportefølje og et højt serviceniveau, fordi totaløkonomi og driftssikkerhed er en naturlig prioritet hos de professionelle kunder,” siger Louise Klink Raaschou.

Ser frem mod et spændende år
Selvom 2017 blev fornemt afsluttet for Mercedes-Benz varebiler, så ser man hos importøren alligevel allerede frem mod dette års nyheder:

”Der er ingen tvivl om, at vi får et fantastisk spændende år i 2018. Med lanceringen af den nye Sprinter vil vi kunne tilbyde kunderne endnu mere af det, der gør Sprinter til benchmark i sin klasse. Vi kommer endnu nærmere at blive en udbyder af mobilitetsløsninger frem for en bilproducent – ikke mindst med Mercedes Pro Connect. Konceptet kendes fra Mercedes' personbiler og giver overblik over bilens drift, der gør både flådestyring og servicevedligeholdelse til en leg. Derudover vil vi også se de første X-Klasser på vejene, hvilket bliver lidt af en milepæl for Mercedes-Benz, da det jo er den første ”rigtige” pick-up fra os,” slutter Louise.

FAKTA

• Sprinter nåede i 2017 en markedsandel i sit segment på 22,33 pct. mod 22,23 pct. i 2016 og beholder dermed sin position som markedsleder*.
  • Mercedes-Benz indregistrerede i 2017 tilsammen 2.217 Vito’er og V-Klasser, hvilket er 36,3 pct. flere end 2016, hvor 1.638 Vito’er og V-Klasser fik nummerplader. Dermed er Mercedes-Benz det hurtigst voksende brand blandt de fem største i midsize-segmentet.

*Opgørelsen medregner kun såkaldte pure vans og ikke personbiler ombygget til varebiler.