Ny og opdateret GLC er umiskendelig alsidig

Ny og opdateret GLC er umiskendelig alsidig

Frihed i dens smukkeste form har kendetegnet GLC’en siden introduktionen i 2015. Ligesom forgængerne forener den opdaterede GLC off-road køreegenskaber med praktisk kabineplads og komfort. Den nyeste version tilføjer yderligere teknologi og et distinktivt design, som resulterer i en SUV, som sætter nye standarder på såvel vej som i terræn.

Med sit markante design, nye operativsystem, innovative køresystemer samt helt nye motorer tilbyder GLC det bedste fra Mercedes-Benz.

Eksteriøret er kendetegnet ved et bredt og sporty udseende med muskuløse former og krom-detaljer, som løber helt fra fronten til bagenden. De re-designede lygter og den markante kølergrill sikrer en stærk off-road karakter, mens interiøret kombinerer luksus med brugervenlig teknologi, som blandt andet kan betjenes via en stor touch-skærm.

Helt nye motorer
Ved introduktionen i midten af 2019 vil bilen blive lanceret med helt nye motorer på både benzin- og diesel-siden, hvilket betyder højere ydelse og lavere forbrug. I GLC 200 og GLC 300 erstatter den firecylindrede M 264-motor den tidligere M 274, mens den ligeledes firecylindrede OM 654 erstatter OM 651 i diesel-udgaverne.

Blandt de tekniske nyheder er blandt andet twin scroll turbolader, 48-volt system med bæltedreven starter generator samt CAMTRONIC variabel ventilstyring.

Specielt 48-volt systemet og den bæltedrevne starter generator øger bilens alsidighed og forbedrer komforten samtidig med, at forbruget forbedres markant. Dette opnås ved hybrid-funktioner som ”energy recovery”, ”boost” og ”sailing mode” uden yderligere højvoltskomponenter. For at være mere præcis kan systemet booste motoren med op mod 10 kW ekstra ydelse, som automatisk lades op igen, og omvendt kan bilen ”sejle” med motoren helt slukket, fx ned ad bakke eller frem mod et lyskryds.

GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 200 d4MATIC GLC 220 d4MATIC GLC 300 d4MATIC
Cylindere R4 R4 R4 R4 R4
Ydelse (kW/hp)
Forbrændingsmotor
145/197 190/258 120/163 143/194 180/245
Ydelse af elektrisk motor (kW)

Moment
Forbrændingsmotor (Nm)
Moment
Elektrisk motor (Nm)
150 150 - - -
Forbrug, kombineret (l/100 km)[1] 7.4-7.1 7.4-7.1 5.5-5.2 5.5-5.2 5.8
CO2-udledning (g/km)[1] 169-161 169-161 145-137 145-137 153-151

Flere motorer vil følge senere.

Kunstig intelligens flytter ind i GLC

Den opdaterede bil fås naturligvis med det nyeste operativsystem fra Mercedes-Benz, MBUX – Mercedes-Benz User Experience, som betjenes intuitivt via touchpad betjening i midterkonsollen, touch-skærmen, gestikulationer eller sågar via stemmestyring.

Systemet lærer blandt andet dine vaner at kende, og således vil kunstig intelligens i højere grad understøtte dine personlige vaner og forbrugsmønstre ved fx at foreslå specifikke handlinger ud fra historik.

Priser er endnu ukendte. Bilen forventes at lande hos forhandlerne i løbet af sommeren 2019.