Mercell efter opkøb i Danmark: Nu skal virksomheden bevise sit værd

På blot to år har Mercell opkøbt hele syv virksomheder i Danmark. Det har, ifølge landechefen, givet IT-virksomheden en ledende position på markedet, men det stiller også store krav til virksomheden, der for alvor skal bevise, at de fortsat fortjener førertrøjen

Der har været fuld smæk på opkøbene for Mercell i Danmark. Virksomheden har over de seneste to år opkøbt syv forskellige IT-platforme, der tidligere var indbyrdes konkolleger og konkurrenter. Opkøbene skal styrke den internationale produktportefølje og sikre gruppen de bedste medarbejdere på området. I øjeblikket er Mercell Danmark ved at konsolidere i alt ni selskaber, og den kommercielle opgave står Henrik Dige Christensen i spidsen for. EU-supply, som han selv har været med til at starte op i Danmark, blev opkøbt af Mercell tilbage i 2019, og i november 2020 overtog han jobbet som landechef i virksomheden. Selv er Henrik Dige Christensen ikke IT-faglig, og han beskriver sig mere som kommerciel, og påpeger, at han brænder for at vækste og opbygge virksomheder. Derfor er det ikke så overraskende, at han fortæller, at han ser opgaven med at samle de nye virksomheder under samme tag som drømmejobbet:
“Det er once in a lifetime at få lov til at prøve det, vi i Mercell Danmark går igennemlige nu. Jeg er utroligt taknemmelig over at være en del af den her vækststrategi og-rejse, og jeg glæder mig til, at vi får landet denne konsolidering på en god måde, både for vores medarbejdere og kunder.”

“Vi har købt os til førerpositionen”
Hele Mercell-gruppen har været på en vild vækstrejse og er gået fra at have en værdi på 80 millioner norske kroner til i dag at have en værdi på over fire milliarder. Ifølge landechefen udgør Danmark det tredjestørste land i Mercell-gruppen, og med de sidste to års opkøb har virksomheden sikret sig førerpositionen inden for offentlige udbud både når det gælder udbudsløsninger, indkøbsløsninger og tilhørende leverandørløsninger på det danske marked. Men positionen er skrøbelig, forstået på den måde, at den kræver fortsat udvikling og fokus på både kunder og medarbejdere, fortæller Henrik Dige Christensen:

“Nu har vi købt os til førerpositionen, de bedste medarbejdere og de bedste løsninger. Nu skal vi også gøre os fortjent til at beholde denne position. Det skal vi blandt andet gøre ved at forbedre produkterne yderligere, og så skal vi skabe en virkelig god og samlet arbejdsplads for alle vores medarbejdere.”

Han fortæller også, at det ikke er nogen hemmelighed, at de nuværende digitaleprodukter er gode - men ikke perfekte. Derfor ser han det som en stor fordel, at man nu er en del af et større maskineri, der kender hinandens styrker og svagheder, der kan løfte niveauet, brugervenligheden og servicen for kunderne. Han understreger desuden, at der ikke er tale om en rationalisering med de mange opkøb:
“Opkøbene har heldigvis ikke betydet fyringer - vi har tværtimod ansat flere medarbejdere og fortsætter med det.”

I Danmark foretager det offentlige indkøb for mere end 300 milliarder hvert eneste år, og ser man på EU er det et endnu større marked. Det er det marked, som Mercell med sine opkøb i milliardklassen vil være de bedste til i Europa. Ifølge Mercell er markedet nemlig komplekst, og deres vision er at gøre det lettere at få adgang til udbud, både som leverandør og indkøber gennem brugervenlige løsninger, der understøtter det daglige arbejde med indkøb og kontraktstyring.

Medarbejdere og kunder kommer først
Førsteprioriteten i Danmark er nu at få samlet de mange nye virksomheder og produkter under ét forenet Mercell Danmark, og det betyder i første omgang et fokus på medarbejderne - nye som gamle, samt konsolidering af produktporteføljen og servicering af kunderne.
“Det er min fornemmeste opgave lige nu,” slår landechefen fast.

Mercell Danmark har kontorer i blandt andet Vejle og København. Af de opkøbte virksomheder kan blandt andet TrueLink, Comcare, Tricom og EU-supply nævnes. Virksomheden har nu mere end 150 medarbejdere i Danmark, som understøttermere end 4000 kunder fordelt på indkøbere og leverandører.

• Erhverv

Mercell er en førende leverandør af digitale udbuds- og indkøbsløsninger i Norden. Vi har nu 29.000 kunder (2.400 indkøbere og 26.600 leverandører), som bruger Mercells løsninger på daglig basis over hele Nordeuropa. Mercells unikke markedsplads forenkler udbuds- og indkøbsprocesser og gør det sikkert og nemt for indkøbere at finde de leverandører, der kan løse aktuelle indkøbsbehov.

Vi hjælper også leverandører – uanset størrelse – med at give dem de bedste muligheder for at vinde opgaver i den offentlige sektor. Og vores service og værktøjer gør det ligetil for leverandører at modtage og håndtere indkøb fra offentlige og private indkøbere.

Mercell er repræsenteret i 15 europæiske lande i Europa – blandt andet i Danmark, Norge og Sverige – og vi har et mål om at blive den førende leverandør af digitale udbuds- og indkøbsplatform i Europa.