Urtekram fylder 50 år

Hurra for Urtekram: 50 år med økologi, passion og pionerånd

50 år som øko-pioneer

1970’erne er for mange lig med trompetbukser og kollektiv, men det var også en tid, hvor begreber som pionerånd, fælleskabsfølelse og miljøbevidsthed begyndte at spire frem. Det var dengang, vi tog valget omkring at producere økologiske produkter, Ikke fordi det var moderne, men fordi vi ikke kunne lade være. Urtekrams første økologiske produkter kom længe før det røde ø-mærke vi kender i dag, og lige siden dengang har Urtekram drevet den økologiske bevægelse i Danmark. I år fejrer Urtekram 50 år - et halvt årti med økologi. Økologi har været en hjertesag for os lige siden 1972. En hjertesag, der den dag i dag bliver ved med at tage hensyn til miljøet, naturen og dyrene. Og til dig.

Urtekram blev startet i 1972 på Larsbjørnsstræde i København som en lille købmandsbutik i en kælder. Herfra solgte man urter i
løsvægt og lokalt producerede varer. Urtekram var allerede dengang forud for sin tid og sortimentet bestod primært af økologiske, vegetariske og plantebaserede varer som f.eks.tofu, sojasauce, tang, Gomasio (ristet sesam) og Risgaletter. Formålet var at give danskerne adgang til rene, bæredygtige og økologiske fødevarer. Det økologiske sortiment har altid været meget mere end ”blot” økologi – der er taget stilling til, om det skal være fuldkorn, fairtrade, spelt, uden parfume eller vegetarisk. Uanset om det har været en økologisk certificeret shampoo i bæredygtige emballager, en glutenfri mysli eller lækre vegetariske falafler, der gør det let at lave velsmagende mad.

Urtekram favoritter
I dag fremstilles en stor del af Urtekram sortimentet i Mariager i Nordjylland blandt andet tahin, nøddesmør, mysli, risgaletter og de skønne økologiske myslier. Vores mission er stadig den samme som for 50 år siden – Urtekram skal gøre det let at vælge økologi i hverdagen og passe til en moderne, sund livsstil. Vi vil drive den økologiske agenda med passion for at udvikle bæredygtige, velsmagende produkter af høj kvalitet.

Med 50 års erfaring ved vi præcis, hvordan økologi og velsmag går op i en højere enhed. Smag selv og find din farvorit.

For mere information kontakt venligst:
Brand Manager, Sofia Ganer: Sofia.ganer@midsona.dk

Midsona udvikler og markedsfører produkter, der gør det lettere for mennesker at leve et sundt liv. Virksomheden er førende i de nordiske lande inden for økologisk mad, helsekost og selvpleje med visionen om at blive en af de førende i Europa.

Midsona er en af de førende udbydere af sundhed og livsstil i Norden. Vi brænder for vores mission - at hjælpe mennesker med at leve et sundere liv. Vi tilbyder produkter og mærker inden for sunde fødevarer, plejeprodukter, urtemedicin, kosttilskud og mere - alt sammen med fokus på dit velbefindende og dit helbred. Vi har et stort udvalg af økologiske produkter og også specielle produkter til dig, der er følsomme over for f.eks. Lactose eller gluten. Du kan finde vores produkter og mærker overalt - hos købmanden, større supermarkeder, på apoteker, i helsekostbutikker eller i online butikker.

Sofia Ganer

Brand Manager Urtekram