40 procents ​kundefremgang på letbanestrækning

Kunderne har taget godt i mod Letbanen viser en passagertælling fra april 2018. Letbanen har på nuværende tidspunkt cirka 2.500 flere kunder om dagen end bybuslinje 1A havde på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet.

Knap fire måneder efter Letbanens åbning ser det ud til, at flere kunder har valgt at bruge kollektiv trafik mellem Aarhus H og Universitetshospitalet. En passagertælling gennemført af Midttrafik og Aarhus Letbane 11. april 2018 viser, at Letbanen har cirka 8.400 kunder på en hverdag.

Sammenlignet med bybuslinjen 1A, der tidligere kørte strækningen, er det en kundefremgang på cirka 2.500 kunder. En foreløbig vurdering fra Midttrafik er, at det er lykkedes at få kunderne til at skifte over til Letbanen.

”Det er endnu for tidligt at vurdere, om Letbanen kan leve op til de passagerprognoser, der er lavet for den samlede letbanestrækning fra Odder til Grenaa. Men det glæder mig, at vi oplever en kundefremgang på omkring 40 procent i forhold til 1A på den korte strækning, som Letbanen kører i dag”, fortæller Ole Sørensen, Gruppeleder for Planlægning og rådgivning hos Midttrafik.

Passagertællingen viser også, at flest kunder stiger på Letbanen ved Aarhus H, Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital. Men også de andre letbanestop på strækningen bliver flittigt benyttet. Her ligger Stockholmsgade i bunden med cirka 350 daglige påstigere.

Letbanen kører med flest kunder i tidsrummet 7.00 – 8.00 og 15.00 – 16.00.

• letbanen
  • aarhus letbane