​​Midttrafik har kåret de bedste busselskaber i 2016

2. december overrakte Midttrafik den flotte pris ’Bedste busselskab 2016’ til de to busselskaber, som har den højeste kundetilfredshed, og som præsterer flot på en række kvalitetsområder. Midtbus Jylland vinder puljen med små ruter og Keolis vinder puljen med store ruter.

I uge 40 og 44 var Midttrafiks kunder med til at finde det busselskab, som gør en ekstra indsats for at få glade og tilfredse kunder i busserne. Ud over kundetilfredshedsmålingerne tages der ved kåringen højde for, hvilken kvalitet busselskaberne har leveret i 2016. Her inddrages antallet af kundeklager, antallet af registrerede kvalitetsproblemer med busserne, og om chaufførerne har deltaget på Midttrafiks chaufføruddannelse Fly High.

Busselskaberne var inddelt i to puljer: én med små ruter, der kører under 15.000 køreplantimer, og én med store ruter, der kører over 15.000 køreplantimer.

Den samlede kundetilfredshed på tværs af alle busselskaber, der kører for Midttrafik, er høj. Busselskaberne i puljen med små ruter scorer i gennemsnit 8,37 på en skala fra 0-10, mens scoren i puljen med store ruter er 8,00.

- Høj kundetilfredshed er en forudsætning for, at vi kan fastholde vores kunder og tiltrække nye. Derfor er vi stolte af, at kunderne synes, de får en god kvalitet, når de kører med vores busser, siger Mette Julbo, vicedirektør i Midttrafik.

Midtbus Jylland vinder prisen for små ruter
Midtbus Jylland ligger i toppen i alle spørgsmål i tilfredshedsmålingen i puljen med små ruter. Herudover klarer de sig flot i kvalitetsvurderingen, hvor de har få kundeklager, få registrerede kvalitetsproblemer med busserne og chauffører, der deltager på chaufføruddannelsen.

- Vi er stolte over at have vundet prisen som Midttrafiks Bedste busselskab 2016, fortæller Kim Christensen, vognmand hos Midtbus Jylland. Vi mener selv, vi yder en stor indsats. Vi kører efter de tre s’er: sikkerhed, service og stabilitet. Vores chauffører er vant til at køre turistkørsel, og som turistchauffør er det en nødvendighed at yde den ekstra gode service for at bibeholde kunden. Det er den gode service, vi prøver at tage med over i den rutekørsel, vi kører for Midttrafik. Vi kan mærke på vores chauffører, at de har en faglig stolthed, og de er glade for, at der bliver sat pris på den gode service, de yder.

Udover den flotte titel modtager Midtbus Jylland 75.000 kr. i bonus. 2. pladsen på 50.000 kr. går til De Gule Busser og 3. pladsen på 25.000 kr. går til Malling Turistbusser i puljen med små ruter.

Midtbus Jylland kører lokale ruter i Viborgområdet bl.a. rute 75 og 766.

Keolis vinder prisen for store ruter
I puljen med store ruter klarer Keolis sig bedst af alle busselskaber på samtlige spørgsmål i tilfredshedsmålingen. Keolis klarer sig også godt i kvalitetsvurderingen, hvor de har få kundeklager, få registrerede kvalitetsproblemer med busserne og chauffører, der deltager på chaufføruddannelsen.

- Vi arbejder med sikkerhed i driften, ved at busserne er i orden, så man kan stole på, at vores busser kommer, fortæller Freddy Jepsen, driftschef hos Keolis. Det er en del af den service, vi mener, er vigtig. Herudover er den personlige service vigtig, fordi vores chauffører møder mange forskellige kunder i bussen hver dag, der alle skal have den samme gode service, der skal tilpasses den enkelte kunde. Dialogen om, hvordan vi bedst gør det, har vi i chaufførstuen kollegaer imellem. Det er vigtigt, at man hjælper hinanden, så vi sammen kan levere service, sikker og stabil kørsel.

Keolis modtager også 75.000 kr. i bonus. 2. pladsen på 50.000 kr. går til De Grønne Busser og 3. pladsen på 25.000 kr. går til Arriva i puljen med store ruter.

Keolis kører regionale ruter i Østjylland bl.a. rute 111, 115 og 200.

Om Midttrafiks incitamentsprogram
Bedste busselskab er en del af Midttrafiks incitamentsprogram, der sætter fokus på god kundeservice i bussen. Incitamentsprogrammet består også af Bedste chauffør, hvor kunderne nominerer og stemmer på deres yndlingschauffører.

_____________________________________________

Midttrafiks pressetelefon, 70 20 66 50