Til Italien med fingeren på flise-pulsen

Hvert år tager vi på inspirationstur til Italien. Vi stræber efter at have et bredt udvalg af fliser, så vi altid har noget for enhver smag. Og så er det altså nødvendigt at holde sig up to date med de seneste trends og holde fingeren på flise-pulsen. Det kan vi på Cersaie, også kaldet flise-heaven, i Bologna. Her er producenter fra hele verden samlet på én messe for at vise de nyeste varer og tendenser frem.

Man kan hurtigt få flere timer til at gå ved at promenere fra stand til stand, hvor hele farvepaletten leger med øjnene og med en fanger dig i ét af edderkoppens mange spin. For fliseelskere som os, kan dette uden tvivl sammenlignes med en tur i Disneyland. Vi elsker det! Der skal mærkes, røres og pilles ved alt, vi ser. Der er nemlig flere ting, som spiller ind, når vi vælger en ny serie. Designet skal være trendy, materialet skal være nemt at rengøre og vedligeholde, kvaliteten skal være i top og prisen skal være til at kunne betale. Det er ikke altid lige nemt, men når det sker, så er det som at smage chokolade for første gang.

Som så mange gange før, fik vi også denne gange en god forsmag på næste års trends. Vi ser en meget kreativ tendens, hvor man nu lader kunderne føre penslen, så de selv kan designe deres egne fliser. Mere personligt bliver det næsten ikke. Fliserne kan fremstilles ud fra fx et maleri, en tegning eller et fotografi. Det er kun fantasien (og måske økonomien), som sætter grænserne.

Create your own tilesEksempel på et flisedesign fra en kunde.

En anden tendens er geometrien, som atter har vundet sin vej frem. Her nyfortolkes geometrien i et flot farvespil, typisk i pasteller eller i guld på en rå beton baggrund. Her mødes minimalismen med feminine undertoner.

Geometri i pastelfarver.

Geometri i guld på betonlook.

Vi er landet i Danmark igen og skal i gang med at vælge ud af de mange fliser, vi har set. Det er altid svært at vælge, for man vil jo have det hele og intet mindre. Har du nogle ønsker eller idéer til, hvad vi har brug for i vores sortiment, så skriv endelig til Sacha på spr@mosaikhjornet.dk. Vi vil gerne høre om dine drømmefliser!

• gulvfliser
  • klinker