Guldmedalje i international bæredygtig udvikling går til Nestlé

Guldmedalje i international bæredygtig udvikling går til Nestlé

Torsdag den 19. maj afholdt World Environment Center (WEC) sin årlige prisuddeling inden for international bæredygtig udvikling. Det er 27. gang denne uddeling afholdes, og i år gik guldmedaljen til fødevarevirksomheden Nestlé.

WEC tildeler hvert år en virksomhed en guldmedalje inden for ”International Corporate Achievement in Sustainable Development”. Denne ære gik i 2011 til Nestlé, der herhjemme bl.a. er kendt for kaffe-, chokolade- og morgenmadsprodukter. Prisen blev bl.a. tildelt Nestlé for deres engagement i miljømæssig bæredygtighed i hele virksomhedens værdikæde. Prisen blev overrakt til Nestlés CEO Paul Bulcke ved en ceremoni i Washington.

Den uafhængige jury lagde vægt på, at Nestlés langsigtede fokus på bæredygtighed gennem virksomhedens ”Creating Shared Value”-program (CSV) både gavnede forbrugernes helbred og samtidig forbedrede de økonomiske og sociale forhold i lokalsamfund, hvor virksomheden har dele af sin værdikæde.

Paul Bulcke giver et eksempel på CSV-arbejdet: ”Vi har bygget cirka 290 vandbehandlingsanlæg – primært i udviklingslande – hvor en national eller kommunal infrastruktur for spildevandsanlæg ikke eksisterede i forvejen, eller endnu ikke opfyldte de internationale miljøstandarder, som Nestlé understøtter.”

Nestlés CSV-bestyrelse består af repræsentanter fra virksomheder, humanitære organisationer samt forskere og ledes af netop Paul Bulcke, der tilføjer: ”Nestlé er stolt af at vinde denne prestigefyldte pris, der motiverer os yderligere i vores arbejde med den langsigtede tankegang om at levere den bedst mulige miljømæssige og bæredygtige indsats. Vores engagement i bæredygtig forretningspraksis er langsigtet og er både en fordel for samfundet og Nestlés forretning.”

Dr. Abrams, formand for juryen og professor emeritus ved The University of Pittsburgh siger: ”Jeg vil gerne takke Nestlé for at fremme en bæredygtig praksis i virksomhedens mange forretninger og produktkategorier. Som med tidligere modtagere giver guldmedaljen Nestlé et incitament til at forbedre folks levestandard og livskvalitet.”

WEC juryen for ”International Corporate Achievement in Sustainable Development” er sammensat af internationale ledere fra den akademiske verden, det offentlige, ikke-statslige organisationer og tidligere branchefolk. De seneste modtagere af WEC Gold Medal Award er: Wal-Mart Stores (2010), The Coca-Cola Company (2009), Marks & Spencer (2008), Alcan Inc. (2007), ABN AMRO Bank (2006), Starbucks (2005 ), Johnson Controls Inc. (2004), Ricoh Group Ltd (2003) og CEMEX (2002).

Derudover arrangerede Nestlé i samarbejde med The Atlantic Council i sidste uge et globalt forum for diskussion af udviklingstendenser inden for ernæring, vand og landbrugsudvikling frem til 2030.

Nestlé’s Creating Shared Value

Når Nestlé arbejder med CSR, hedder det ’Creating Shared Value’. Det gør det. fordi Nestlé fokuserer sin indsats på at sikre bedre økonomiske og sociale forhold for alle i Nestlés værdikæde - det vil for eksempel sige for bønder, der dyrker råvarer, lokalsamfund hvor forarbejdning foregår, og for underleverandører. Det er Nestlés forretningspolitik at arbejde aktivt for at skabe en langsigtet merværdi for både virksomheden og det omgivende samfund med projekter inden for Nestlés kerneområder, som er ernæring, vand og landbrugsudvikling.

Om World Environment Center

World Environment Center, med hovedsæde i Washington, har kontorer og operationer i vækstøkonomier og udviklede markeder. WEC er enestående i sin direkte anvendelse af strategier for bæredygtig udvikling og praksis hos medlemsvirksomhederne. WEC skaber bæredygtige business-løsninger gennem individuelle projekter i nye markeder; afholder rundbordssamtaler for at fremme strategisk tænkning på tværs af en vifte af bæredygtige emner; og hylder brancheekspertise gennem den årlige tildeling af sin guldmedalje. WEC er en uafhængig non-profit organisation, der ikke udfører fortalervirksomhed.

For mere information, kontakt venligst Vikarierende nordisk informationschef i Nestlé, Eva Lagerman, telefon +46 070 21 33 067 eller på e-mail: eva.lagerman@se.nestle.com

Om Nestlé

Nestlé SA er verdens førende virksomhed inden for ernæring, sundhed og wellness. Virksomheden har mere end 280.000 medarbejdere og 449 fabrikker verden over. Virksomheden har en meget stor vifte af brands inden for en række føde- og drikkevarekategorier såsom spædbørnsernæring, kaffe, mejeriprodukter, morgenmadsprodukter, is, vand, hunde- og kattepleje og konfekture. Nestlés hovedkontor ligger i Vevey i Schweiz, og Nestlé Danmark A / S ligger i København. Nestlé i Danmark, Finland, Norge och Sverige arbejder sammen som én operativ enhed - Nestlé Norden.

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.