Nestlé i Danmark vil inspirere virksomheder til at ansætte flere unge

Nestlé i Danmark vil inspirere virksomheder til at ansætte flere unge

Hver fjerde ung under 25 år i Europa er i dag arbejdsløs – og i Danmark er problemet også mærkbart med en ungdomsarbejdsløshedsprocent på 13,5 % (kilde: EUROSTAT). En hel generation risikerer at blive helt eller delvist tabt på gulvet i Europa. Derfor sætter Nestlé i Europa – også i Danmark – nu gang i et omfattende projekt for at yde sit bidrag til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløsheden. Nestlés projekt, Youth Initiative, skal skaffe 20.000 europæiske jobs og praktikpladser til unge inden udgangen af 2016.

”Regeringer alene kan ikke løse problemet med ungdomsarbejdsløshed – virksomheder skal også tage del i det. Vi forpligter os i Nestlé til at tilbyde et stort antal unge muligheden for at lære og udvikle sig inden for vores virksomhed – både ved ansættelser, praktikpladser og andet. Og vi vil forsøge at inspirere andre virksomheder til at øge deres fokus på ungdomsarbejdsløsheden ved at præsentere dem for vores konkrete planer og idéer ,” siger Søren Rye, landechef i Nestlé Danmark.

Det betyder også, at Nestlé er parat til at dele sin viden og sine idéer med alle danske virksomheder, der måtte ønske det.

”Alle kender en ung, der står med både viljen og kompetencerne til at yde noget på en arbejdsplads, men det er meget svært for dem at få arbejde uden reel erhvervserfaring. Vi er overbeviste om, at der i Danmark er en meget stor velvilje til at gøre noget ekstra for denne gruppe, så vi vil gerne lægge vores planer og idéer frem som inspiration for andre,” siger Søren Rye.

En af de unge, der i dag er på udkig efter fast arbejde efter studiet, er 28-årige Mia Post Jensen. Hun er jobsøgende, men lige nu i praktik Nestlé Nordens afdeling for kommunikation og markedsudvikling.

”Selv om jeg har en god uddannelse fra Syddansk Universitet som kandidat inden for bl.a. marketing, kommunikation og globalisering, møder jeg desværre den ene lukkede dør efter den anden i min jobsøgningsproces. En af årsagerne er, at man som nyuddannet ikke har nok arbejdserfaring fra tidligere jobs, som ligger inden for lige netop dén branche, der søges til. Så jeg er glad for, at jeg i Nestlé har fået muligheden for at kaste mig over en række forskellige, udfordrende opgaver, der giver mig noget erfaring og noget mere på mit CV,” siger Mia Post Jensen.

Søren Rye peger på, at Mia Post Jensen er et klassisk eksempel på ungdomsarbejdsløsheden i dag:

”Mia har vist sig at have utrolig meget at tilbyde en arbejdsplads, og det er vi så heldige at se med egne øjne nu – netop fordi vi har hende i virksomhedspraktik fra Jobcentret i øjeblikket. Vi vil med vores Youth Initiative meget gerne være med til at inspirere andre virksomheder til at være særligt opmærksomme på de unge, fx via øget brug af virksomhedspraktik. Hvis ungdomsarbejdsløsheden ikke reduceres, risikerer Danmark at tabe en generation delvist på gulvet, og det er hårdt for vores samfund – især på sigt,” siger Søren Rye.

Han peger på, at Nestlé vil ansætte unge i mange typer jobs.

”Der vil blive ansat unge med forskellige kvalifikationer i Nestlé i Europa – forskning, produktion, HR, salg og marketing osv. I Danmark, hvor der ikke er meget produktion, er det især inden for salg, marketing og HR, at der vil blive ansat. Vi har også her i Nestlé Danmark forpligtet os til at tage imod et antal unge fra Sydeuropa, der er meget hårdt ramt af høj arbejdsløshed blandt unge,” siger Søren Rye.

Udover dette nye initiativ, rettet specifikt mod unge mennesker, fortsætter Nestlé med at tilbyde jobs til de personer, som har mange års erfaring, og med at imødekomme alle sine medarbejderes specifikke behov.

”Vi har altid brug for dygtige, erfarne medarbejdere, og interesserede kandidater skal ikke holde sig tilbage, hvis de ønsker en karriere i Nestlé. Vores varierede og mangfoldige arbejdsstyrke er vores største aktiv i Nestlé. Vi siger blot her, at ungdomsarbejdsløsheden er så stort et problem lige nu, at der er brug for en særlig indsats over for de unge fra virksomhedernes side, ” siger Søren Rye.

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og omsætter på verdensplan for ca. 550 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. I Danmark, hvor Nestlé også har nordisk hovedkvarter, har Nestlé ca. 325 ansatte.

For mere information, kontakt kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark:
Email: martin.broberg@dk.nestle.com

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.