Gå til indhold
Nestlé-koncernen viser 4,4 pct. organisk vækst – og i Danmark spirer forbrugeroptimismen

Pressemeddelelse -

Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed med 340.000 ansatte og en årlig omsætning på ca. 550 mia. kr., har i årets 3. kvartal genvundet momentum, hvor især det svære europæiske marked skiller sig ud med positiv vækst

Hovedtendenserne i regnskabet er:

• Salget er gået op med 4.0% til CHF 68.4 billion (413,4 mia. DKK)
  • 4.4% organisk vækst, 3.0% reel intern vækst (volumenvækst), alle tre geografiske zoner i verden bidragede til denne vækst
  • 1.1% organisk vækst i udviklede markeder og 8.8% i de nye vækstmarkeder (emerging markets)
  • Udsigter for hele året: omkring 5 pct. organisk vækst med en forbedring i marginer og underliggende “earnings per share” i konstante valutakurser

Nestlé-koncernens CEO, Paul Bulcke, udtaler i forbindelse med regnskabet:

“Vores interne volumenvækst har genvundet momentum, og det momentum er spredt bredt ud over produktkategorier, i alle prisklasser og i alle geografier. Mest bemærkelsesværdigt er det, at Europa fortsætter med at vokse, og Asien og Afrika har fået god fart på. For os er dagens udfordrende markeder det rigtige tidspunkt til at forstærke vores fundamentale forretning yderligere: den, der drives af innovation, distribution og kommunikation med forbrugerne – og den, der drives af vores driftmæssige præstation som fx styrkelse af vores udbud af produkter, styrkelse af vores tilgang til råvarer og en styrkelse af vores strukturelle effektivitet.”
I Danmark mærker Nestlé, at de danske forbrugere er begyndt at bruge lidt flere penge:

”Danskerne har fået et lidt større råderum, og vores kunder i detailhandlen bruger de stærke mærkevarer til at skabe trafik til butikkerne. Men prisen spiller fortsat en stor rolle for forbrugerne, og den skal der ikke justeres for meget ved, før forbrugerne ændrer købsadfærd,” siger landechef Søren Rye, Nestlé Danmark.

Den voksende trend fra filterkaffe til ens egen personlige kop kaffe har øget forbruget af kapselkaffe betragteligt, og det kan mærkes på Nescafé Dolce Gusto og Nespresso, der fortsætter væksten.

”Vi oplever også, at fuldkorn fylder mere og mere i danskerne bevidsthed, og det skaber en øget efterspørgsel efter bl.a. morgenmadsprodukter med fuldkorn. Vi har fx 84 pct. fuldkorn i vores HavreCheerios, der bærer både Fuldkorns- og Nøglehulsmærket,” siger Søren Rye.

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.