Gå til indhold
Nu kan de avancerede kapsler fra NESCAFÉ Dolce Gusto genanvendes samtidig med, at forbrugeren gratis kan donere til et velgørende formål efter eget ønske.

Nu bliver dine kaffekapsler lavet om til en bænk

Nestlés store kaffekapsel-mærke, NESCAFÉ Dolce Gusto, er nu gået sammen med genanvendelseseksperterne TerraCycle om at lancere et genanvendelsesprogram for NESCAFÉ Dolce Gusto-kapsler i Danmark. Kapslerne er lavet af en kompleks blanding af plastik og aluminium, men det nye program gør det for første gang muligt at få genanvendt kapslerne i hele Danmark – og fx ende som en bænk af plastik!

Samtidig får de danskere, der på NESCAFÉ Dolce Gustos regning indsender kapslerne, mulighed for at bidrage med penge til skoler, velgørenhedsorganisationer eller andre velgørende formål efter eget ønske.

“Vi ser dette som et vigtigt bidrag til genanvendelse, og det er i tråd med Nestlés ambition om den cirkulære økonomi. Desværre har der manglet tilfredsstillende infrastruktur for at genanvende blandet plast her i Danmark, og størstedelen af kaffekapslerne er derfor blevet smidt ud og brændt sammen med almindeligt affald. Det kan vi forhåbentlig minimere med dette initiativ, “ siger Tanja Serup, Digital marketing- & Ecommerce manager for NESCAFÉ Dolce Gusto.

Alle kan nu få genbrugt deres NESCAFÉ Dolce Gusto-kapsler gratis. På www.terracycle.dk kan man registrere sig, enten som privatperson - eller man kan registrere et offentligt sted, som også bliver synligt som et nyt indsamlingssted for andre på TerraCycle-kortet.

“Vi opfordrer folk til at sende NESCAFÉ Dolce Gusto-kapsler til genbrug, ikke kun for at give materialet nyt liv, men også for at samle penge ind til nogen, som trænger til det”, siger Tanja Serup.

Gennem TerraCycle belønnes man for forsendelser over 1 kg (cirka 40 kapsler) med en donation på 10 øre pr. kapsel til et velgørende formål. Afsender vælger selv, hvad donationen skal gå til. Ved at genbruge materialerne fra for eksempel 100 000 kapsler, bliver 2,5 tons af materialet inden for cirkulærøkonomien, mens der indsamles 10 000 kroner til et velgørende formål.

Plastproblemet står højt på agendaen over hele verden, og det nye genanvendelsesprogram for NESCAFÉ Dolce Gusto er et godt eksempel på cirkulær økonomi, som bidrager til at reducere plastaffald. Ifølge Ellen MacArthur Foundation (EMF) går 95 pct. af al plastemballage tabt med en årlig værdi på 80-120 milliarder dollar. Hvis det fortsætter på den måde, vil der være mere plast end fisk i havet (efter vægt) inden 2050[1].

Kaffekapsler er en kompleks blanding af materialer som kaffe, plast og aluminium. Derfor er de traditionelt blevet brændt i stedet for at blive genanvendt her i Danmark. At genbruge kaffekapslerne er derimod mere bæredygtigt end at brænde dem, og når materialerne genanvendes separat, kan de få et nyt liv som reducerer behovet for at lave ny plast – det er en bedre løsning for miljøet.

TerraCycle er verdens førende eksperter med hensyn til at genbruge komplekse materialer fra blandt andet kaffekapsler, tyggegummi og cigaretaffald. Når TerraCycle modtager kapslerne, separeres kaffe-, plast- og aluminiumsmaterialerne. Kaffen komposteres, plasten smeltes og pelleteres, før den blandes med anden plast for at lave nye produkter som slidstærke udendørsmøbler. For eksempel kan genanvendt materiale fra cirka 18 000 kaffekapsler bruges til at lave en bænk.

Aluminiumet genanvendes og bruges for eksempel til cykelstel eller dåser.

“Vi er glade for at arbejde sammen med en ikonisk mærkevare som NESCAFÉ Dolce Gusto for at bidrage til at gøre kapslerne genanvendelige i Danmark. Dette bliver det niende land, hvor TerraCycle driver et landsdækkende kaffekapsel-genanvendelsesprogram. Vi ser det som et yderligere bevis på, at den cirkulære økonomi får et bedre fodfæste, og vi håber, at andre globale mærkevarer vil arbejde sammen med grønne leverandører og bruge deres indflydelse til at drive en ændring for miljøets skyld - som NESCAFÉ Dolce Gusto gør det nu,“ siger Tom Szaky, administrerende direktør i TerraCycle.

For mere information om programmet eller for at registrere dig gratis til NESCAFÉ Dolce Gusto genanvendelsesprogram, gå ind på www.terracycle.dk.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 580 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Yderligere informationer fås ved henvendelse til kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark: 2321 2371

Mere om genanvendelsesprogrammet:

Genanvendelsesprogrammet for NESCAFÉ® Dolce Gusto®-kapsler er et gratis tilbud, som er åbent for alle bosat i Danmark. Deltagere kan enten registrere sig som private indsamlere (fx husholdninger eller virksomheder) eller som offentlige steder (med klart mærkede bokse i blandt andet butikker og offentlige bygninger) disse er synlige på TerraCycle-kortet og tilgængelige for alle, som ønsker at aflevere sine brugte NESCAFÉ®Dolce Gusto®-kapsler.

1. For at deltage i dette nye genanvendelsesprogram går du til www.terracycle.dk for at oprette en gratis konto og være med i NESCAFÉ® Dolce Gustos genanvendelsesprogram.

2. Når man er registreret, kan man anvende en hvilken som helst kasse til at samle kapsler i. Fjern al væske først ved at presse og ryste kapslerne (afkølet) over en vask. Kapslerne bør derefter placeres i en forseglet plastik pose før de lægges i kassen til din forsendelse. Når kassen er fuld og klar til at blive sendt, downloader du det forsendelsesmærkat, som du får via din konto på TerraCycles side, og som du har bedt om at få sendt pr. E-mail. Pakken med mærkat på afleveres til nærmeste GLS pakkekontor.

3. Når pakken modtages hos TerraCycle, vejes og sorteres indholdet. Man får et TerraCycle-point for hver NESCAFÉ® Dolce Gusto®-kapsel, som er sendt, ved alle forsendelser som vejer mere end 1 kg (eller 40 kapsler). Hvert point kan indløses til en donation på 10 øre pr. kapsel til en skole, en velgørende organisation eller et almennyttigt formål, som afsender selv vælger. Alle kapsler som sendes ind bliver derefter genbrugt og anvendt til at lave nye produkter som f.eks. udendørsmøbler.

4. To gange pr. år udbetaler TerraCycle alle points, som er opsamlet af deltagerne i programmet, og sender pengene til de velgørende formål.

[1] The Ellen MacArthur Foundation, The New Plastics Economy: Rethinking the future of plastics (2016), tilgjengelig på: https://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications/the-new-plastics-economy-rethinking-the-future-of-plastics

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.