Verdensmål i spil på Københavns Mediegymnasiet

300 elever fra seks folkeskoler lagde i sidste uge vejen forbi Københavns Mediegymnasium. Her var de inviteret til brætspilsmesse i verdensmålenes tegn. Messen var kulminationen på et projekt på gymnasiets grundforløb, hvor gymnasieeleverne har udviklet og produceret brætspil om FNs verdensmål i fagene teknologi og samfundsfag.

Følger overordnet NEXT-strategi

Det er ikke første gang, at der produceres brætspil på grundforløbet, men det er første gang, at verdensmålene er temaet, og det er ikke tilfældigt ifølge teknologi- og teknikunderviser Theis Kamper, som har været med til at planlægge forløbet:

- Vi har en målsætning om at implementere de 17 verdensmål i undervisningen på forskellige måder, og så tænkte vi, at det var oplagt at bruge dem i brætspilsprojektet, fortæller Theis Kamper, der sammen med de øvrige kollegaer på projektet har samarbejdet med Mellemfolkeligt Samvirke, der bl.a. har stået for en workshop, hvor eleverne lærte om verdensmålene.

Høj produktkvalitet

At tolke ud fra de inviterede folkeskoleelevers engagement rammer brætspillene plet. Kvalitetsmæssigt er flere af spillene da også produceret så godt, at de ikke er langt fra, hvad man normalt køber i butikkerne. Gymnasieeleverne har nemlig haft gode tekniske forudsætninger for at lave kvalitetsspil:

- Vores faciliteter, som gør det muligt at lave spillene lidt lækre, og mange har fx brugt 3d printer til at lave brikker med. Det gør det lidt sjovere for folkeskoleeleverne, at spillene nærmest ser prof ud, siger Theis Kamper, som i det hele taget kan berette om et succesfuldt arrangement, hvor de glade folkeskolelever blev guidet flot gennem spillene af gymnasieeleverne. De gæstende elever fik også guidede ture på gymnasiet og havde mulighed for at snakke med uddannelsesrådgivere fra NEXT Karriere.

Dagen blev afsluttet med kåring af de bedste spil inden for forskellige kategorier. Fire grupper blev belønnet for deres spil. Præmien på 500 kr. donerede de til følgende organisationers kamp for verdensmålene:

Mellemfolkeligt Samvirke - for der kamp for kvalitets uddannelse - 4. verdensmål

UNICEF - for deres kamp for at afskaffe fattigdom – 1. verdensmål

NOAH - til deres klimakamp – 13. verdensmål

Clean the Ocean - Til deres kamp mod plastic I verdens havene og for Livet i Havet – 14. verdenmål

• Efteruddannelse