Finansiel rapport for 1. kvartal 2019

Finansiel rapport for 1. kvartal 2019

Resultatet i hovedtal for de første tre måneder af 2019:

• Nettoomsætningen steg med 7,4 % understøttet af en stærk vækst fra internationale life sciences og enterprise kunder på henholdvis 73 % (27 % organisk) og 28 %. Novo Nordisk-koncernen steg med 1,1 % sammenlignet med 1. kvartal 2018 som var på et lavt niveau. Stigningen blev delvist modsvaret af et fald blandt offentlige kunder på 10 % og danske life sciences kunder på 1,1 %
  • Nettoomsætningen steg med 11 % (7,1 % organisk) eksklusiv Novo Nordisk-koncernen
  • Andelen af NNIT's nettoomsætning fra kunder udenfor Novo Nordisk-koncernen steg fra 63 % i 1. kvartal 2018 til 65 % i 1. kvartal 2019
  • Bruttoresultatet faldt i 1. kvartal 2019 primært grundet et signifikant fald i marginerne på service level agreements og projekter fra Novo Nordisk-koncernen samt en ændring af nettoomsætningsmixet med en mindre andel der kommer fra Novo Nordisk-koncernen. Dette førte til en nedgang i resultat af primær drift med 25 % og en overskudsgrad på 6,1 % i rapporterede valutakurser sammenlignet med 8,7 % i 1. kvartal 2018
  • Periodens resultat var DKK 39m i 1. kvartal 2019 sammenlignet med DKK 46m i 1. kvartal 2018
  • Frie pengestrømme for 1. kvartal 2019 var DKK 28m negativ sammenlignet med positive DKK 143m i 1. kvartal 2018
  • Ordrebeholdningen for 2019 i begyndelsen af 2. kvartal steg med 1,2 % til DKK 2.517m i forhold til ordrebeholdningen for samme periode 2018.
  • Forventningerne til 2019:
    • Vækst i nettoomsætningen på 3-6 % i faste valutakurser
    • Overskudsgrad på 8-9 % i faste valutakurser
    • Investeringsniveau på 5-7 % af nettoomsætningen
  • NNIT forventer at udbetale interim udbytte i august på DKK 2,00 på per aktie á nominelt DKK 10 svarende til DKK 49,2m

Per Kogut, CEO hos NNIT udtaler: "Som kommunikeret i sidste uge er vores overskudsgrad for de første tre måneder af 2019 meget skuffende. Baseret på vores løbende omkostningsinitiativer og vores ordrebeholdning forventer vi en øget overskudsgrad for de kommende kvartaler, sammenlignet med årets første kvartal. På den positive side er jeg tilfreds med den høje vækst i omsætningen på international life sciences segmentet.”

Telekonference
NNIT præsenterer resultatet for de første tre måneder af 2019 den 14. maj 2019 kl. 10:30 CET. Investorer kan lytte med via et link på www.nnit.com under menupunktet 'Investors - Events & presentations'. Præsentationsmaterialet vil være tilgængeligt ca. 1 time før telekonferencen.

Telekonference detaljer
Webcast link:https://nnit.eventcdn.net/201905q1

Telekonference numre:
Danmark:+45 3544 5583
Storbritannien:+44 20 3194 0544
Sverige:+46 8 5664 2661
USA:+1 855 269 2604

Finanskalender 2019
14. august 2019 Delårsrapport for de første seks måneder af 2019
24. oktober 2019 Delårsrapport for de første ni måneder af 2019

For yderligere information henvises til følgende kontakter
Investorer: Klaus Hosbond Skovrup, Head of Investor Relations
Tel: +45 3079 5355 ksko@nnit.com

Medier: Helga Heyn, NNIT Communications
Tel: +45 3077 8141 hhey@nnit.com

Om NNIT
NNIT A/S er en af Danmarks førende leverandører af it-services og rådgivning. NNIT A/S leverer en bred vifte af it-services og -løsninger til sine kunder, primært inden for life sciences-sektoren i Danmark og internationalt samt til kunder inden for kundegrupperne offentlig, enterprise og finans i Danmark. NNIT A/S havde pr. 31. marts 2019 3.266 medarbejdere. For yderligere oplysninger henvises til www.nnit.com.