Kvartalsrapport for Q3 2020 netop udkommet

Kvartalsrapport for Q3 2020 netop udkommet

Per Kogut, adm. direktør for NNIT udtaler:

"NNIT’s Q3 blev båret frem af tocifret profitabel vækst inden for Life Science International-området. Helt som ventet påvirkede Novo Nordisk-koncernen væksten negativt. Herudover blev vores Private & Public-forretning lidt mindre i Q3. Q3-resultatet er et bevis på, hvor vigtigt det er for NNIT at kunne eksekvere på flere forretningssegmenter i svære tider."

• Koncernens omsætning faldt med 14 % til DKK 658m i Q3 2020 sammenholdt med Q3 2019.
  • Omsætningen fra Life Sciences International fortsatte sin opadgående vækstkurve med en stigning på 29 % til 122m, og omsætningen fra Life Sciences Denmark steg med 3.2 % til 59m.
  • I Q3 2020 genererede andre Life Science-kunder for første gang mere omsætning end Novo Nordisk-koncernen.

Finansielle highlights

Operationelle highlights

• Som ventet forsatte omsætningen fra Novo Nordisk-koncernen med at falde (-27 %). Derfor steg NNIT’s omsætningsandel fra andre kunder uden for Novo Nordisk-koncernen til 75 % i Q3 2020 – fra 71 % i Q3 2019.
  • COVID-19-situationen påvirkede fortsat resultatet i Q3 2020. Den stigende usikkerhed har bl.a. ført til forsinkelser i udbud og projekter.
  • Overskudsgraden før omstruktureringsomkostninger var på 3.8 % i Q3 2020 sammenholdt med 9.0 % i Q3 2019.
  • Periodens resultat var på DKK 9m i Q3 2020 sammenholdt med DKK 50m i Q3 2019, hvilket bunder i den lavere overskudsgrad og den negative påvirkning fra finansielle poster.

Guidance for 2020

• COVID-19 påvirker fortsat vores forretning negativt; det viser sig ved forsinkede projekter og udbud, og vi forventer nu, at vores resultat for 2020 vil lande i bunden af det tidligere guidede interval.
  • Vækst i nettoomsætningen på ca. - 8% i faste valutakurser.
  • Overskudsgrad før omstruktureringsomkostninger på ca. 6% i faste valutakurser.
  • Investeringsniveau (CAPEX) på 5-7% of nettoomsætningen (uændret).

Læs hele Q3 selskabsmeddelelsen her