Gæsterne var glade for NorthSide

Gæsterne var glade for NorthSide

Endnu engang var langt størstedelen af dette års festivalgæster glade for at have været på NorthSide

For fjerde år i træk har mellem 91 og 94 procent af billetkøberne til NorthSide ifølge konsulentvirksomheden Epinion erklæret sig enten ”Tilfreds” eller ”Meget Tilfreds” med årets festival, hvilket er et dejligt klap på skulderen midt i forberedelserne til næste års festival.

Epinion har efter afviklingen af NorthSide 2014 været i kontakt med mere end en fjerdedel af billetkøberne til den udsolgte festival. Den efterfølgende rapport tegner et billede af et meget engageret og musikinteresseret publikum, der var særdeles tilfredse med årets festival, men samtidig også gerne vil udvikle og forbedre festivalen sammen med arrangørerne.

Et fokusområde på NorthSide 2014 var det fortsatte arbejde med affaldssortering, der i år var blevet udvidet med en meget omfattende pantordning. Begge dele blev modtaget positivt af gæsterne, og ifølge rapporten deltog 70 procent af gæsterne i enten Høj eller Nogen Grad i sorteringen, hvilket er en stigning fra 50 procent i 2013. Næsten 50 procent af affaldet på NorthSide blev sorteret i år, hvilket er en stigning fra 33 procent i 2013.

Det er også lykkedes at få budskabet om bæredygtighed igennem til gæsterne, så det nu er 87 procent, der i enten Høj eller Nogen Grad forbinder NorthSide med bæredygtighed. Derudover forbinder 79 procent festivalen med fællesskab, mens 78 procent forbinder NorthSide med innovation.

Succes med P6 BEAT Stage og økologi
Et andet nyt tiltag var P6 BEAT Stage og det tilhørende område som 74 procent af gæsterne var enten Tilfredse eller Meget Tilfredse med og beskrev som et roligt og hyggeligt område, hvor der var korte køer og en intim stemning.

Introduktionen af en økologisk fadøl var også en stor succes, og af de 58 procent af gæsterne, der prøvede en Tuborg RÅ under NorthSide var 89 procent overvejende positive. Den nye fadøl var en del af festivalens øgede fokus på økologi, og i år nåede NorthSide op på at være 70 procent økologisk i boderne, hvilket svarer til et økologisk sølvmærke. Dette blev der sat pris på hos gæsterne, hvoraf kun 11 procent siger, at økologi ikke er en faktor for dem, når de skal vælge et produkt.

Tuborg var ny hovedsponsor for NorthSide i år, og med hjælp kan 83 procent af gæsterne genkende bryggeriet som en partner, der af næsten trefjerdele af gæsterne ses som et godt match med NorthSide.

Med et højt aktivitetsniveau på de sociale medier og den officielle NorthSide-app var opladning af smartphones også et indsatsområde i år. Mere end 40 procent af gæsterne benyttede sig under festivalen af mobilopladning leveret af Bibob, og oplevelsen scorede højest blandt alle aktiviteterne på dette års festival.

Plads til både begejstring og forbedringer
Der er dog fortsat områder, hvor gæsterne beder om forbedringer på festivalpladsen. De vigtigste punkter er:

- Mere plads/færre mennesker
- Hurtigere service/billigere priser
- Flere toiletter/flere siddepladser
- Mindre kø ved indgangen
- PayBand

Samtidig scorer serviceniveauet dog generelt højt, og på en tilfredshedsskala fra 0-10 får servicen ved indgangen, ved madboderne og informationen på storskærmen over syv, mens udvalget af mad scorer et ottetal. Lavest ligger ventetiden ved madboder, indgang og barer. På samme skala scorer sikkerheden og det musikalske niveau også over otte, mens prisniveauet i barer og boder scorer lavest.

NorthSide har på ganske få år opbygget et stampublikum, og antallet af gæster, der tidligere har besøgt festivalen, steg fra 46 procent i 2013 til 61 procent i år. I alt havde 49 procent af gæsterne i 2014 også været på NorthSide i 2013.

For tredje år i træk siger omkring 85 procent af gæsterne, at de enten Helt Sikkert eller Formodentlig deltager i NorthSide året efter.

Fakta om NorthSide 2014:
- Femte udgave af festivalen var udsolgt. Det er andet år i træk, der er udsolgt til NorthSide.

- 81 procent af gæsterne enten gik eller cyklede til NorthSide.

- Som altid var der flere kvinder end mænd på NorthSide. I 2014 var fordeling 54 procent kvinder blandt gæsterne, og 62 procent kvinder blandt de frivillige.

- Aldersmæssigt var 80 procent af gæsterne mellem 18 og 39 år, og størstedelen befandt sig i spændet 25-29 år.

- NorthSide er fortsat populær blandt studerende (27% af gæsterne), mens 58 procent af gæsterne allerede har fuldført enten en Bachelor eller en lang videregående uddannelse.

- 57 procent af gæsterne kom fra Aarhus Kommune, og 28 procent kom fra København. I 2013 var tallene henholdsvis 52 procent og 26 procent, så det er en stigning i både lokale og københavnske gæster.

- Billetkøberne på NorthSide brugte i år i gennemsnit 383,- kroner udenfor festivalområdet, primært på mad, drikke, shopping og overnatning. Det giver et samlet beløb på omkring 9,5 mio. kroner. Dertil kan føjes forbrug fra de mange gæster, frivillige, journalister og musikere, der også gæstede NorthSide 2014.

- 38 procent af de tilrejsende gæster benyttede sig af festivalens samarbejde med Rødbillet.dk, der havde arrangeret særafgange til festivalen fra København, Odense og Vejle.

- 82 procent af gæsterne brugte den officielle NorthSide app, og 90 procent af dem var enten Tilfredse eller Meget Tilfredse med app’en.

Det forventes, at billetsalget til NorthSide 2015 vil blive sat i gang i løbet af efteråret, og at de første navne til næste års festival vil ligge klar inden jul.

NorthSide 2015 afvikles i Ådalen ved Aarhus i dagene 12.-14. juni.

Besøg NorthSide.dk eller Facebook for mere om NorthSide 2015.

Pressekontakt +45 48 88 00 81

Lars Esmarch

Pressekontakt PR Manager Presse & Kommunikation 48888811 northside.dk/presse

NorthSide afholdes i Eskelunden, Aarhus

NorthSide har på ti år udviklet sig fra en juni-dag på Tangkrogen med fem danske navne i 2010 og to udsolgte dage i Ådalen ved Aarhus med internationale topnavne i 2011 til en prisvindende festival i verdensklasse med 35.000 gæster og gennem tiden navne som Radiohead, Frank Ocean, Björk og Nick Cave på plakaten.

Både 2014 og 2015 var udsolgt med 35.000 gæster, og i 2017 var den tidligst udsolgte i festivalens historie og største med 40.000 gæster. NorthSide kunne i 2019 fejre 10-års jubilæum sammen med blandt andre New Order, Major Lazer, Khalid, Migos og Bon Iver.

NorthSide har et højt ambitionsniveau, der ikke kun reflekteres i et stort musikbudget og et ønske om at bringe endnu flere internationale topnavne til Aarhus, men også i et konstant arbejde for at stille de bedst mulige faciliteter til rådighed, når det kommer til lyd, lys og sceneopbygning, så både musikere og publikum vil få en fantastisk oplevelse på festivalen. Musikken vil altid være det vigtigste på NorthSide, og når kernepublikummet er kvalitetsbevidste musikelskere, skal dette naturligvis reflekteres både i programmet og i omgivelserne.

NorthSide har slået sig op på kerneværdierne Innovation, Bæredygtighed og Musik, og de tre punkter er fortsat i fokus både i det forberedende arbejde, på selve festivalpladsen, og når der skal vælges samarbejdspartnere. Eksempelvis er alt materiale til NorthSide trykt på stenpapir, som er den mest bæredygtige papirløsning, og man har eksperimenteret med ølkrus, der var lavet af mælkesukker fra majs og gulerødder, der nedbrydes i jorden efter et par måneder. I 2017 kunne man desuden præsentere et udvalg af mad, der som den første festival i Danmark var 100% økologisk på tværs af alle madboder samt artist- og crewcatering.

Fra festivalens side er man desuden interesseret i at aktivere det aarhusianske erhvervsliv samt trække på de enorme ressourcer, byen har at tilbyde både på uddannelsesinstitutionerne og i de forskellige foreninger og organisationer, der gennem året forsøger at sætte sit præg på byen. Dette er indtil videre blandt andet sket gennem workshops på Aarhus Universitet, oprettelse af en camino på Brabrandstien, forskellige barer på festivalpladsen, diverse kunstprojekter samt udviklingen af en bæredygtigheds- og innovationsstrategi.

Festivalen har gennem årene samarbejdet med Tuborg, AROS, Mejlgade For Mangfoldighed, Aarhus Kommune, GAFFA, Innovation Lab, WorldPerfect, SPOT Festival, Kaospiloterne, AU Center for Entreprenørskab og Innovation. Kunstakademiet, Arkitektskolen, Oppenheimer og mange andre for at skabe en innovativ festival, hvor det primære fokus naturligvis er på musikken, men hvor der er også plads til kreativitet, udsving, opfindsomhed, skævheder og samhørighed.

På særdeles kort tid er NorthSide blevet en aarhusiansk succeshistorie, der samtidig har udviklet sig til at være en af landets mest interessante kulturbegivenheder.