Oscar-vinderen Mark Ronson til NorthSide 2019

Oscar-vinderen Mark Ronson og The Blaze leverer festen på NorthSide

Stjerneproduceren og de franske visuelle mestre får blandt andet selskab af punkkometen IDLES og soulfulde Michael Kiwanuka

I denne runde annonceringer til NorthSide 2019 finder man blandt andet den Oscar-vindende superproducer Mark Ronson, der sammen med seks andre navne føjer punk, soul, electronica, pop og dancehall til programmet.

Mark Ronson er en af dette århundredes mest succesfulde engelske musikere og producere. Hans arbejde med Amy Winehouse på ”Back to Black” gjorde ham verdensberømt, og gennem de sidste 12 år har han haft hits sammen med Daniel Merriweather (”Stop Me”), Lily Allen (”Oh My God”) og Miley Cyrus (”Nothing Breaks Like a Heart”). Det helt store hit er dog ”Uptown Funk”, der gik nummer et i en lang række lande, og i dag står som en af de bedst sælgende singler nogensinde.

Senest har Mark Ronson også haft succes sammen med Diplo i duoen Silk City samt med den Oscar-vindende sang ”Shallow” fra soundtracket til ”A Star is Born”. Mark Ronson startede sin musikalske karriere som dj i New York for mere end 25 år siden, og sideløbende med at være en vanvittig succesfuld musiker og producer, er Ronson fortsat med at levere fantastiske shows, hvor hans enorme kærlighed til soul, pop, hiphop og funk præsenteres til perfektion.
Mark Ronson spiller fredag 7. juni på NorthSide 2019

Den franske house-duo The Blaze udsendte i 2018 deres debutalbum ”Dancehall”, der ikke skal ses som en hyldest til den jamaicanske musikgenre, men i stedet en hyldest til det rum, hvor folk fandt sammen om musikken. Herhjemme var der 5 stjerner fra GAFFA til debutpladen, og der var også roser, da The Blaze spillede deres første danske koncert sidste år. Fætrene Guillaume og Jonathan Alric er både musikere og filminstruktører, og derfor har duoen med stor succes sat fokus på at lave fascinerende musikvideoer. Både videoen til ”Virile” og videoen til ”Territory” har vundet priser og har ikke overraskende også fået millioner af afspilninger på YouTube. Så live har det visuelle også en fremtrædende plads i franskmændenes show, der er kendetegnet af både tyngde og personlighed i deres lettilgængelige house-musik.
The Blaze spiller lørdag 8. juni på NorthSide 2019

Der er også blevet plads til yderligere tre virkelig spændende internationale navne i denne runde offentliggørelser. Der var seks stjerner i GAFFA, da IDLES udgav deres andet album, ”Joy as an Act of Resistance”, og gruppen scorede også en nominering som Best Breakthrough Act til Brit Awards. De er et af de mest roste rockbands i England lige nu, og deres intense koncerter er det helt perfekte sted at opleve frontmand Joe Talbots intelligente og satiriske tekster. Tyske Alice Merton har hittet stort herhjemme med ”No Roots”, ”Lash Out” og ”Why So Serious”, og helt naturligt var hun også fremhævet, da GAFFA gav deres bud på 10 artister som bliver store i 2019. Debutpladen ”Mint” udkom i januar måned, hvor den superaktuelle sanger blandt andet blev rost af GAFFA for sit unikke bud på popmusik: ”Det er SÅ lækkert at høre en kvinde på musikscenen i 2019, der tør skille sig ud og have kant”. Sidste internationale navn er Michael Kiwanuka, der havde fart på fra starten sin karriere. Den ellers så rolige Michael Kiwanuka sikrede sig i 2011 en tjans som opvarmningsnavn for Adele, hvilket gav massiv eksponering for den talentfulde sangskriver, der sluttede et fantastisk år af med at vinde BBC’s Sound of 2012, to måneder før han var klar med debutpladen. Både debuten, ”Home Again”, og ”Love & Hate” opnåede stor hitlistesucces i hjemlandet, og hans profil er kun blevet større efter singlen ”Cold Little Heart” blev udvalgt som åbningsmelodi til den populære HBO-serie ”Big Little Lies”. Michael Kiwanuka blev desværre nødt til at aflyse sin koncert på NorthSide i 2013. Men siden da er han kun blevet et større og mere populært navn, så han er en kærkommen tilføjelse til festivalprogrammet.
IDLES, Alice Merton og Michael Kiwanuka spiller alle fredag 7. juni på NorthSide 2019

De sidste to navne er publikumsfavoritterne Bikstok og den unge stjerneduo Barselona. Sidstnævnte har gennem de sidste to år haft massiv succes på både P3 og P6 Beat med ”Hvornår”, ”Et år”, ”Alene hjem”, ”Barcelona”, ”Tættere på hende” og ”Fra Wien til Rom”. Successen strækker sig dog også til livescenen, hvor Barselona sidste år oplevede først at få fem stjerner i GAFFA for deres koncert på Spot Festival, og derefter blev koncerten udråbt som årets næstbedste festivalkoncert overhovedet af bladets læsere. Den fremadstormende duo skal dog være klar over, at der bliver konkurrence om at levere årets koncert på NorthSide, når Bikstok går på scenen. Trioen har ikke bare leveret et af de bedste danske debutalbum nogensinde med ”Over stok og sten”, men Eaggermand, Pharfar og Blæs Bukki har også gang på gang bevist, at de sammen med deres heftige liveband kan lægge publikum ned ved enhver lejlighed. Bikstok satte i 2013 gang i deres comeback med en koncert på NorthSide, og seks år senere er de nu både klar med ny musik og endnu en fest.
Barselona og Bikstok spiller lørdag 8. juni på NorthSide 2019

Efter dagens offentliggørelser er det foreløbige program til NorthSide 2019 som følger: Alice in Chains, Alice Merton, Barselona, Bikstok, The Blaze, Bon Iver, Cautious Clay, First Aid Kit, Foals, Georgia, Gnags, IDLES, Jada, Jonah Blacksmith Filmkoncert, Kaytranada, Khalid, Kurt Vile & The Violators, L.O.C., Lydmor, Major Lazer, Mark Ronson, Michael Kiwanuka, Migos, The Minds of 99, Nas, New Order, Peter Sommer & Tiggerne, The Streets, Suspekt, Tame Impala og Tove Lo.

NorthSide 2019 afvikles i Ådalen ved Aarhus i dagene 6.-8. juni.

Besøg NorthSide.dk eller Facebook for mere om NorthSide 2019.