Norwegian og UNICEF’s nødhjælpsfly er på vej til Jordan

Norwegian og UNICEF’s nødhjælpsfly er på vej til Jordan

Norwegian og UNICEF har i dag sendt et fuldlastet fly med skolemateriale og andet nødhjælp til Jordan for at hjælpe syriske børn på flugt. Norwegians UNICEF-fly er nu på vej fra København til Amman i Jordan. Norwegian og UNICEF Norge har med dette gjort en indsats for nogle af de over to millioner børn, som er på flugt fra Syrien.

Norwegian har stillet fly og mandskab til rådighed til at fragte skolemateriale og andet nødhjælp til flygtningelejren Za’atari i nærheden af den syriske grænse i Jordan. Norwegian og UNICEF har samarbejdet om kampagnen for at fylde flyet med nødhjælp ved blandt andet at opfordre Norwegians passagerer til at give et bidrag. Dette har resulteret i, at målet om at opnå to millioner kroner nu er nået, således at lastrummet, bagagehylder og sæder er fyldt med nødhjælp.

UNICEF-flyet lettede fra Oslo mandag morgen og stoppede i København for at laste nødhjælp fra UNICEF’s verdenslager, som ligger her. Nu er flyet på vej til Amman, hovedstaden i Syriens naboland Jordan.

”Jeg vil gerne takke vores passagerer og kollegaer i Norwegian for deres bidrag til UNICEF’s arbejde for syriske børn på flugt. UNICEF og Norwegians fælles mål har været at fylde hver en ledig centimeter om bord på dette fly med livsnødvendig hjælp. Det har vi klaret i dag,” siger administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos.

”De syriske flygtningebørn har mistet alt. Derfor er det fantastisk, at vi sammen med vores mangeårige samarbejdspartner Norwegian, har formået at engagere folk til at hjælpe os med at fylde flyet med nødhjælp, som går direkte til flygtningebørn. Sammen kan vi bidrage til at give dem en fremtid og barndommen tilbage,” siger Bernt G. Apeland, generalsekretær i UNICEF Norge.

Personligt engageret besætning

Besætningen på flyvningen repræsenterer forskellige nationaliteter. Fælles for dem alle er, at de er stærkt engageret i Syrien-konflikten og flygtningekrisen, denne har udløst. Styrmanden og kabinechefen på dagens flyvning har selv flygtningebaggrund.

”Jeg er selv flygtning, og det varmer mit hjerte, at der er så mange, som vil være med til at bidrage. Jeg er sikker på, at turen vil bringe mange minder tilbage, så jeg ved ikke helt, hvordan jeg kommer til at reagere,” siger kabinchef Rania Hido, som selv er flygtning fra Libanon.

”Dette er ikke bare årets vigtigste flyvning for mig, men også min karrierers vigtigste flyvning. Min familie er flygtet fra Syrien, så jeg har meget til fælles med disse børn. Jeg tror, det bliver svært at møde børnenes blikke, men jeg glæder mig meget til at gøre en indsats for at hjælpe dem,” siger styrmand Chadi Hanna.

UNICEF er tilstede i mere end 190 lande verden over, og har et stort apparat på plads i Syriens naboland Jordan.

Norwegian og UNICEF har haft et signaturpartnerskab siden 2007. Norwegian støtter UNICEF blandt andet i form af indsamlingsaktioner og rejsestøtte.

Stor tak til Norwegians samarbejdspartnere Menzies og WFS for at stille frivilligt op og laste flyet.

Kontaktpersoner for pressen:
Informationschef Daniel Kirchhoff, tlf. 26 57 07 67
Kommunikasjonssjef i UNICEF Norge Merete Agerbak-Jensen: +47 918 39 596

Norwegian er Skandinaviens næststørste flyselskab og det tredjestørste lavprisselskab i Europa. I dag opererer Norwegian 439 ruter til 132 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellemøsten, Thailand og USA. Norwegian fløj 24 millioner passagerer i 2014. Selskabet er børsnoteret (2003) og har omkring 4500 ansatte. Norwegian har 99 fly i flåden med en gennemsnitsalder på 4 år. Norwegian indfaser løbende nye, mere miljøvenlige fly og har en af de mest moderne flyflåder i verden. Både i 2013, 2014 og 2015 blev Norwegian kåret til Europas bedste lavprisselskab af anerkendte SkyTrax Airline Awards. I 2015 blev Norwegian også kåret til verdens bedste lavprisselskab på langdistanceruter. Det er flypassagererne selv, der bedømmer over 200 flyselskaber over hele verden i det, der er betegnet som den mest prestigefyldte prisuddeling i flybranchen. For mere information besøg www.norwegian.com

Følg Norwegian på Facebook her.

Følg Norwegian på YouTube her.