Den helt nye Opel Grandland

Opel præsenterer den næste generation af Grandland SUV

Opel præsenterer en ny topmodel. Bare to uger efter at den tyske bilproducent viste de første billeder af den kompakte SUV Frontera, er mærket på spil igen. Nu løftes sløret for den helt nye Opel Grandland, bygget på den nye batteri-fokuserede STLA Medium platform, der byder på op til 700 kilometers rækkevidde, nyeste teknologi med bl.a. Intelli-Lux Pixel HD lyssystem med over 50.000 individuelle LED-elementer samt dynamisk og lækkert design både udvendigt og i kabinen.

“Den nye Grandland er en milepæl for Opel, da alle Opel-modeller nu kan fås som elbil. Dette er et stort skridt i vores elektriske offensiv. Den nye Grandland er designet og udviklet i Rüsselsheim og vil blive produceret i Eisenach. Slægtskabet med konceptbilen Opel Experimental er ikke til at tage fejl af. Den nye Opel tilbyder innovationer, der blev set første gang på den exceptionelle konceptbil. Derfor vil den nye Grandland styrke vores position i det vigtige C-SUV segment,” fortæller Opel CEO Florian Huettl.

Elektrisk fokuseret platform giver mulighed for rækkevidder på op til 700 km (WLTP)

Den nye Grandland er den første Opel, der gør brug af den nye Stellantis STLA Medium platform, som er udviklet med fokus på elbiler. Takket være den nye platforms arkitektur, kan batterierne pakkes kompakt og fladt i bilen og rumme op til 98 kWh, der med flere forskellige energibesparende tiltag som fx varmepumpen, kan bringe rækkevidden op på 700 km. Hurtigladning fra en offentlig ladestander kan genoplade batteriet til 80 procent kapacitet på ca. 26 minutter.

3D Vizor-front, oplyst Blitz-logo, Edge lysteknologi og Intelli-Lux Pixel Matrix HD

Den nye Grandland skal fungere som Opels topmodel, og derfor er der lagt vægt på bilens fremtoning. Heldigvis giver STLA Medium platformen mange muligheder, bl.a. er den nye SUV blevet markant større end forgængeren. Helt nøjagtigt er længden forøget med 173 mm, højden med 19 mm, og der er tilføjet 64 mm til bredden (længde: 4.650 mm, højde: 1.660 mm, bredde: 1.905 mm). Det har givet den nye Grandlands udseende masser af karakter og dynamik. For yderligere at få den tyske SUV til at skille sig ud, har designerne benyttet sig af en nyfortolkning af Opels karakteristiske “ansigt” Vizor-grillen. Den nyudviklede 3D Vizor-front kombinerer den vandrette grill og vingeformede kørelys med det nye Blitz-logo, der oplyses med Edge lysteknologi og sender en hilsen til Opels Experimental konceptbil. I øvrigt er det også første gang, at Opel introducerer oplyste “OPEL”-bogstaver på bagenden. Vil man virkelig gøre sig bemærket i trafikken, kan Opel Grandland fås med op til 20” fælge.

Opel er kendt for sine avancerede matrix-lys, og de var først til at introducere dem i de mindre og billigere segmenter. I Grandland præsenterer Opel det helt nye og innovative Intelli-Lux Pixel Matrix HD-lys. Systemet er udstyret med 51.200 lyselementer, 25.600 på hver side, og giver et endnu skarpere og præcist lys end den tidligere matrix-teknologi - stadig helt uden at blænde modkørende trafikanter.

Grandlands lange akselafstand på 2.784 mm giver den store SUV et langstrakt dynamisk udseende, der yderligere fremhæves af det sorte tag. Ligesom de eksisterende Opel-modeller er designet holdt elegant og stramt, mens linjerne omkring hjulkasser er skarptskåret for visuelt at fremhæve hjulene og de robuste beskyttelsespaneler nederst på bilens side. Den lange akselafstand giver også god plads i kabinen, og bagsæderne kan lægges ned i en 40:20:40-løsning, der giver op til 1.641 liters bagagerum.

Rummeligt interiør med 16” infotainment skærm, AGR-sæder og smarte opbevaringsløsninger

Interiøret spejler eksteriøret med et stramt og overskueligt design. Den 16” infotainment skærm er vendt en anelse mod føreren, og centerkonsollen er placeret højt og giver førerpladsen i den ellers rummelige kabine en sporty og intim køreposition. Det digitale instrumenthus foran rattet viser informationer relateret til kørslen og sørger for, at føreren kan fokusere på at nyde turen og benytte Intelli-HUD head-up displayet for at få flere informationer. Vil man helst undgå unødig distraktion under kørslen, kan man vælge Pure Mode hvorefter information i instrumenthus, head-up display og infotainment skærm holdes til et absolut minimum. Denne funktion er især brugbar ved natkørsel og i regnvejr. Meget typisk for Opel, er der fysiske knapper til funktioner, der oftest er i brug - fx. styring af klimaanlæg.

Instrumentbordet er opdelt vandret af et “Edge lys”, der er baseret på samme teknologi som på Vizor-grillen på bilens front. Den øverste halvdel er holdt i stof og giver interiøret en taktil og imødekommende fremtoning, mens fladen under Edge-lyset er en gennemsigtig glaslignende overflade, der spejler og reflekterer den ambiente belysning. Alle stoffer i kabinen er i øvrigt lavet af 100% genbrugsstoffer.

Man skal side godt i en Opel, og den nye Grandland er ingen undtagelse. Opels velkendte AGR-sæder har selvfølgelig også fundet vej til Opels topmodel, og de er til lejligheden blevet videreudviklet med endnu flere justeringsmuligheder, ventilation og massage. Dertil kommer, at den patenterede Intelli-Seat funktion, der reducerer presset på halebenet, er standard på forsæderne. På bagsædet har passagererne fået 20 mm mere benplads ift. forgængeren.

Designerne har fokuseret på at skabe en alsidig bil. Der er 35 liters aflæggerrum i kabinen, og man har skabt innovative måder at gøre livet nemmere for ejeren i dagligdagen. Et godt eksempel er Pixel Box, der dels ser godt ud i midterkonsollen indhyllet i stof og med glas, der reflekterer lyset i kabinen, og samtidig fungerer den som beskyttet opbevaring og opladning af din smartphone. Det gennemsigtige glas sikrer også, at telefonen altid er synlig, så den ikke glemmes i bilen.

Flere forskellige drivlinjer og en lang række køreassistentsystemer

Ud over de elektriske drivlinjer, kommer den nye Grandland som Plug-in hybrid med en elektrisk rækkevidde på op til 85 km (WLTP) og som 48-volt mild-hybrid.

Den nye Grandland kommer standard med et utal af køreassistentsystemer som fx. automatisk fartpilot med stop & go, udvidet trafikskilte genkendelse, intelligent farttilpasning og “in crash braking”, der sikrer at bilen i tilfælde af et uheld bremser også efter kollisionen. Intelli-Drive 2.0 kan tilkøbes og udstyrer bilen med sensorer, kameraer og over-the-air information, der føder diverse elektroniske køreassistenter med data. Med Intelli-Drive 2.0 kan bilen også parkere selv, har 360 graders Intelli-Vision kamera, og bakkameraet er udstyret med automatisk rengøringsfunktion.

Hos Opel Danmark glæder man sig til den nye topmodel, men det er endnu ikke meldt ud, hvornår Granland lanceres i Danmark.