Opel Frontera kan også fås med syv sæder.

Verdenspremiere på ny Opel Frontera: Prisvenlig, elektrisk familie-SUV

Opel præsenterede for et par uger siden de første billeder af den nye Opel Frontera. I dag har den tyske bilproducent så haft verdenspremiere på den nye rummelige Opel. Det skete, da Opels CEO, Florian Huettl, sammen med Mark Adams, Vice President Design, og Tobias A. Gubitz, Senior Vice President Product & Pricing, præsenterede den nye Opel Frontera ved et stort event i Istanbul.

Opels CEO, Florian Huettl, fortæller: ”I år fejrer vi, at Opel har produceret biler i 125 år. 125 år, hvor vi hele tiden har skubbet udviklingen fremad for at tilbyde vores kunder innovativ, praktisk og frem for alt tilgængelig mobilitet. Den nye Opel Frontera repræsenterer i høj grad disse dyder: Dens fleksibilitet og brugervenlighed, rummelighed og det faktum, at den er elektrificeret, giver os store forventninger til, at vores nye SUV vil tiltrække mange nye kundegrupper”.

Frontera er den første serieproducerede Opel, der bærer det nye logo, og på vanlig vis er det placeret i midten af Opels Vizor-front. Proportionerne på Frontera er robuste i sit udtryk. Den mere opretstående silhuet, de store skærmkasser og de beskyttende skærme rundt på bilen giver tyskeren en solid og moderne fremtoning, der både sikrer en rummelig kabine og samtidig skiller sig ud i trafikken.

Den robuste designstil går igen i interiøret. Komfort og fokus på at køre bil er prioriteret, og distraktioner, der er irrelevant for kørslen, er holdt på et minimum. Instrumentbordet prydes af Opels vandrette digitale cockpit, Pure Panel, der består af to 10" skærme, hvor den ene fungerer som multimedieskærm i midten, og den anden bag rattet til kørselsinformation og speedometer. Rattet er et helt nyt Opel-rat, der også har premiere i Frontera. Frontera-kabinen er praktisk opbygget, har mange aflæggerrum og kommer standard med den innovative smartphone station.

Sædekomfort er en Opel-specialitet. I Frontera får forsæderne det patenterede Intelli-Seat-system, der er udviklet til at lindre presset på halebenet og sikrer god komfort, selv på længere ture. Derudover kan den nye Opel også fås i en syv-sæders version.

Med bagsæderne oppe (i fem-sæders versionen) er Fronteras bagagerum på 460 liter, og lægges bagsæderne ned, er baggagekapaciteten på 1.600 liter. Er man til overnatning udendørs, kan tagræling og et tag-telt med tilhørende stige tilkøbes, specielt udviklet til Frontera. Derfor er bilens tag designet til at kunne bære op til 240 kg, når bilen holder stille.

Opel Frontera kan fås både som elbil og som 48-volts mild-hybrid. I Tyskland bliver prisen i omegnen af 24.000 Euro for en 100 hestes mild-hybrid med en 1,2 liters turbo-motor, der er udviklet specielt til hybrid-drift. Benzinmotoren arbejder sammen med en 28 hestes elektrisk motor og en seks-trins dobbeltkoblings gearkasse, og sikrer dermed lavere brændstofsforbrug og CO2 udledning end en konventionel forbrændingsmotor. Frontera vil også blive tilbudt i en stærkere mild-hybrid udgave med 136 hk og turbo.

Som elbil er der to varianter at vælge imellem. Først lanceres en udgave, der får en rækkevidde på mere end 300 kilometer, og den vil i Tyskland koste ca. 29.000 Euro. Senere tilføjes en ”long range” udgave til modelprogrammet, der får en rækkevidde på ca. 400 kilometer.

Valget mellem udstyrsniveauer er holdt nemt og overskueligt med to muligheder: Frontera og Frontera GS. Grundmodellen, Frontera, er fra fabrikken allerede godt udstyret, og her kan tilvælges to udstyrspakker. Vælger man topmodellen, Frontera GS, får man bl.a. et multimedie infotainment system med 10” farveskærm, navigation samt bakkamera. Frontera og Frontera GS kommer også til at danne ramme om modelprogrammet i Danmark.

Der er endnu ikke fastlagt en dato for dansk lancering.