Oras' berøringsfri armaturer produceres med årtiers erfaring

Berøringsfri armaturer sparer vand og energi mens, at de samtidig forbedrer hygiejnen på både offentlige steder og i det private hjem. Oras introducerede de første berøringsfri armaturer tilbage i 1990erne, hvor elektroniske løsninger begyndte at se dagens lys.

“Vi havde allerede nogle få berøringsfri armaturer i vores sortiment tidligere, men elektronikken til disse armaturer kom udefra. I slutningen af 1980erne tog Oras en strategisk beslutning om, at investere i elektroniske produkter, så vi begyndte at opbygge vores egen knowhow inden for elektroniske løsninger og videreudvikle Oras’ berøringsfri armaturer," fortæller Lassi Lahti, Produktchef hos Oras.

“De første berøringsfri Oras armaturer blev leveret til hospitaler. Det høje hygiejneniveau som armaturerne repræsenterer, viste sig hurtigt at være et væsentligt aktiv for hospitalerne. Der gik ikke lang tid før, at man på andre offentlige steder valgte, at bruge berøringsfri armaturer - fordelene var til, at få øje på – armaturerne er nemme at bruge og kan bidrage med væsentlige vand- og energibesparelser”, fortsætter Lahti.

Produktion på egne fabrikker

I dag producerer Oras stort set de berøringsfri armaturer selv. De grundlæggende principper er de samme for alle berøringsfri armaturer på markedet, men i sensorteknologien er der producent-specifikke forskelle.

Hos de fleste af Oras’ konkurrenter er feedbacken i sensoren baseret på ændringen af den mængde lys der reflekteres tilbage. I Oras’ berøringsfri armaturer er feedbacken til sensoren baseret på afstanden, som lyset reflekteres tilbage fra – derfor har variabler som farve og materiale mindre indflydelse på hvordan sensormekanismen fungerer. Udover sensorteknologien, så er der en anden ting, der er med til at gøre Oras produkter helt specielle - en impulsstyret magnetventil, udviklet og produceret af Oras.

En stor del af Oras konkurrenter køber sig til komponenterne og ekspertisen, der kræves for at producere elektroniske armaturer. Oras’ armaturer udvikles og produceres in-house på egne fabrikker.

Intelligens er også på vej ind i sanitetsarmaturer

Verden bevæger sig i stigende grad i en mere teknisk retning og elektronik kan udnyttes på nye måder i forhold til for årtier siden.

“Elektronik har udviklet sig voldsomt de seneste år, mens størrelsen på komponenterne er krympet. Gennem årene er der sket betydelige teknologiske fremskridt indenfor processor- og sensorteknologi.

Den seneste udvikling i Oras’ berøringsfri armaturer er Bluetooth forbindelsen. Sammen med Oras App, der er designet specielt til professionelt brug, kan den bruges til at indsamle information om armaturet og forbruget – for eksempel kan forbruget og batteriniveau aflæses og man kan ændre indstillingerne i armaturet.

Næste udvikling vil være funktionen Internet of Things (IoT), der gør det muligt at følge og styre armaturerne over internettet”, forklarer Lahti.

I dag tilbyder Oras en bred vifte af berøringsfri armaturer, der er nøjsomt designet så de passer til deres specifikke formål. Der er batteridrevne og strømdrevne modeller såvel som hybrid modeller, der kombinerer den berøringsfri funktion med et traditionelt armatur. Designets betydning er blevet større efter, at de elektroniske armaturer har fundet vej ind i millioner af private hjem.

Oprindeligt var målgrupperne for berøringsfri armaturer sundhedssektoren og offentlige steder. I dag er berøringsfri armaturer blevet mere almindeligt, at have i det private hjem grundet den øgede hygiejne og muligheden for at spare på vandet og energien – og så er de nemme, at bruge for personer i alle aldre.

• Boligindretning

• bluetooth