Pressemeddelelse -

Danske virksomheders mål med IT sourcing er blevet en søgen efter strategiske partnere, som kan hjælpe med at transformere deres kerneforretning

For 10. år i træk tager PA Consulting sammen med Whitelane pulsen på det danske - og nordiske - outsourcing- marked:

”I Danmark er outsourcing-markedet overordnet set sundt. I dag ser man på outsourcing som en måde at skabe nye muligheder, fokusere på sin forretning og skabe strategiske fordele fremfor som en måde at reducere sine udgifter,” siger Henrik Ringgaard sourcing-ekspert fra PA Consulting, som de seneste 10 år har samarbejdet med forskningsorganisationen Whitelane Research omkring måling af kundetilfredsheden med outsourcing- og cloud-kontrakter.

Undersøgelsen er i år baseret på mere end 1.400 unikke outsourcing-kontrakter fordelt på 680 klassiske outsourcing-kontrakter og 750 cloud-kontrakter hos mere end 350 nordiske virksomheder. Det er dermed den mest omfattende analyse, der er udført i Norden, som afspejler kundernes opfattede tilfredshed med deres it-tjenesteudbydere.

Mere end 30 % (+4pp) af danske virksomheder forventer at øge deres outsourcing inden for de næste to år, hvilket er en højere tendens end virksomhederne i Norge og Sverige, som angiver en lavere tendens til yderligere outsourcing, men også at de i højere grad end danske virksomheder ønsker at flytte it-tjenesterne tilbage til deres egen virksomhed. I Danmark er man drevet af at fremtidssikre og fokusere på forretningstransformation fremfor at reducere omkostninger (-24 pp).

”Der er sket et markant skifte de sidste fem år, hvor man investerer i fremtiden, men markedet er ved at stabilisere sig – i Danmark såvel som i Norden (i modsætning til det meste af Europa) handler det nu om at fintune og rykke rundt. For bare 5-6 år siden ville virksomhederne gerne outsource meget mere, men vi nået et mere stabilt niveau i Danmark,” siger Henrik.

Indisk TCS øverst

Undersøgelsen har rangeret de forskellige virksomheder efter kundetilfredshed inden for traditionelle serviceudbydere og cloud-udbydere. Inden for de traditionelle serviceudbydere har den indiske virksomhed Tata Consultancy Services (TCS) (+7 pp) i Danmark genvundet førstepladsen fra Accenture (+2 pp). ATEA (+7 pp) og LTI (+11 pp) klatrer begge op på listen for outsourcing-tjenesteudbydere på 3. hhv. 4. pladsen.

” TCS har genvundet førstepladsen i Danmark, med Accenture og ATEA i lige i hælene. TCS får også den højeste score for forståelse af forretningen, som er et krav for at blive en strategisk partner, mens Atos og Kyndryl får den laveste score i undersøgelsen” siger Henrik og tilføjer:

”Men selvom Kyndryl scorer næstlavest ift. den overordnede tilfredshed i Danmark, ligger de i top 3, når det kommer til cybersikkerhed, hvilket er et meget centralt tema ift. den aktivitet, vi har set i kølvandet på de begivenheder, der p.t. sker i det geopolitiske landskab.”

Microsoft Azure og Microsoft Office 365

Inden for kategorien cloud-tjenester er virksomheder rangeret i to forskellige underkategorier, infrastruktur (IaaS) og software (SaaS). I infrastrukturkategorien er Microsoft Azures score blevet forbedret og er nu lige netop kommet foran Amazon Web Services (AWS) på nordisk plan, mens Microsoft Office 365 topper softwarekategorien med Google Suite på andenpladsen.

Om PA Consulting

PA Consulting er en global ledelseskonsulentvirksomhed med 4.000 ansatte. PA Consulting har assisteret som strategisk rådgiver på mere end 750 kontrakter for over 650 kunder. I Norden er 50 konsulenter dedikeret til rådgivning relateret til strategisk brug af sourcing.

PA. Bringing Ingenuity to Life.

www.paconsulting.com

• Partnerskab, samarbejde

• outsourcing
  • it
  • whitelane
  • pa consulting

Om PA Consulting

PA. Bringing Ingenuity to Life.

www.paconsulting.com

For mere information, kontakt presseansvarlig Christel Thrane på tlf. 53705150 eller mail:  christel.thrane@paconsulting.com

Christel Thrane

Pressekontakt PR Manager