Medvind for opsparingerne

Medvind for opsparingerne

Aktiemarkedet har oplevet en af de bedste perioder i de sidste 20 år. Det smitter af på pædagogernes opsparinger i Pædagogernes Pension.

Pædagogernes pensionsopsparinger har haft medvind i første halvår af 2019. Det skyldes især et usædvanligt godt aktieafkast. Aktierne i USA og Europa har i årets første seks måneder oplevet den tredje største stigning siden slutningen af 1990’erne. Dertil kommer, at også obligationerne har oplevet pæne stigninger. Det er ikke altid, at de to ting følges ad. Nogle gange taber obligationer i værdi, når aktier stiger, fordi investorerne flytter penge fra obligationer til aktier.

Frygt vendt til positive forventninger
Det kan lyde underligt, at aktiemarkedet har oplevet en af de bedste perioder i de seneste 20 år, når man samtidig læser og hører om bl.a. handelskrig, Brexit, klimakatastrofer, frygt for en nedtur i den globale økonomi og risiko omkring atomvåben i Nordkorea og Iran. Så hvorfor er det alligevel gået så fint med aktierne i første halvår?

- Der er som altid flere årsager, men overordnet set har markederne været drevet af de samme faktorer, som trak markederne meget ned i fjerde kvartal sidste år. Dengang var det frygt for både en handelskrig mellem USA og Kina og en nedtur i den globale økonomi, forklarer cheføkonom i Pædagogernes Pension, Peter Schlaikjer Bruhn, og fortsætter:

- Den frygt aftog omkring nytår på grund af mere fortrøstningsfulde toner fra især den ame­rikan­ske præsident Trump om forholdet til Kina og bedre økonomiske data for sundhedstilstanden i specielt den amerikanske økonomi. Endelig spillede det også en stor rolle, at central­bankerne i USA og Europa begyndte at signalere, at de ikke ville hæve renterne yderligere og på den måde ”dræbe” den økonomiske vækst.

Det endelige resultat ses ved årsafslutningen
Det er ifølge Peter Schlaikjer Bruhn disse temaer, der i varierende grad har drevet markederne opad i hele første halvår, selvom der har været bump på vejen, som har fornyet frygten for en global økonomisk nedtur. Specielt har aktierne reageret positivt på, at centralbankerne i USA og Europa er gået skridtet videre og er begyndt at love lavere renter.

For medlemmerne i Pædagogernes Pension er de meget positive aktiemarkeder i første halvår en god nyhed. Gode investeringsafkast vil også forplante sig til den rente, som medlemmerne får tilskrevet deres pensionsopsparing. Men, hvor meget rente et medlem i Pædagogernes Pension får tilskrevet for 2019 som helhed, afhænger af hvordan det går i markedet resten af året.

Udsigt til et usikkert halvår
Da aktierne allerede er steget meget på forventninger om bedre tider, taler det ifølge Peter Schlaikjer Bruhn for, at de i bedste fald kommer til at stige mere beskedent i andet halvår. Men også, at der i et eller andet omfang er en forhøjet risiko for skuffelser.

Selvom aktierne svinger op og ned, betyder det ikke, at Pædagogernes Pension laver drastiske ændringer i porteføljen fra dag til dag. Vores udgangspunkt er, at det i lange løb giver et bedre afkast at investere afbalanceret og langsigtet.

Sune Schackenfeldt

Pressekontakt Administrerende direktør

PBU - Pædagogernes Pension

Pædagogernes Pension er pædagogernes helt eget pensionsselskab, og vi er 100 % ejet af vores mere end 125.000 medlemmer. Vi forvalter en samlet pensionsformue på ca. 90 mia. kr. Det er vores ambition at tilbyde markedets bedste pensionsordning til pædagoger.

Pædagogernes Pension
Tuborg Boulevard 3