Over to millioner kroner til kræftramte unge og børn blev indsamlet under Knus Kræft. Pengene går blandt andet til et ungerum på Skejby Sygehus. (På billedet ses Claus Bertelsen samt Tom Kristensen fra et besøg  på Skejby Sygehus sidste år)
Over to millioner kroner til kræftramte unge og børn blev indsamlet under Knus Kræft. Pengene går blandt andet til et ungerum på Skejby Sygehus. (På billedet ses Claus Bertelsen samt Tom Kristensen fra et besøg på Skejby Sygehus sidste år)

Kampagne donerer ungerum til kræftramte børn

Peter Larsen Kaffes kampagne, Knus Kræft, donerer penge til et ungerum for kræftsyge børn og unge på Skejby Sygehus. ”Vi glæder os til et frirum, hvor vi kan mødes og bare være børn”.

For andet år i træk er Peter Larsen Kaffe, Tom Kristensen og KidsAid gået sammen for at hjælpe kræftramte børn og unge i Danmark. Gennem en række initiativer indsamlede Knus Kræft kampagnen 2.212.340 kroner – en fordobling i forhold til sidste års beløb, og de penge går nu videre til at gøre hverdagen for kræftramte børn og unge på landets hospitaler en smule bedre.

Tirsdag den. 5 september åbner et ungerum på Skejby Sygehus. Ungerummet skal være et fristed, hvor børn bare kan være sig selv mødes på kryds og tværs udenfor hospitalsstuerne. Og det glæder Frederikke på 13 år sig til.

”Det bliver et dejligt at få et sted, hvor jeg kan mødes med andre unge i stedet for at være alene med mine forældre på stuen. Hverdagen går med skolegang, spille på Ipad og så ellers bare være på hospitalsstuen og ligge i sengen. Når vi får et rum, hvor vi kan mødes uden for stuerne, så er det lettere bare at være barn og ung – og få flere venskaber. Og så bliver det dejligt med et rum, hvor vi kan være uden forældrene og bare være os selv,” siger Frederikke Højstrup Jensen.

Knus Kræft kampagnens omdrejningspunkt er salg af kaffe, hvor Peter Larsen Kaffe giver en krone pr. pose solgt kaffe på de to grønne økologiske og Fairtrade-certificerede helbønneposer i detailhandlen. Foruden salget af kaffe iværksætter Peter Larsen Kaffe med samarbejdspartnerne også en række initiativer, hvor alt overskud går til kræftsyge børn og unge.

Blandt andet har kampagnen afholdt en koncert i Tinghallen i Viborg med 2500 tilskuere, hvoraf mere end 300 kræftsyge børn og deres familier blev inviteret til en aften med kunstnere som Cisilia, Gulddreng og Bro, så børnene for en stund kunne glemme alt om deres sygdom.

Alle initiativer kulminerer i et stort Gallashow i Viborg, hvor kendte kultur- og sportspersonligheder står for underholdningen.

”Det er et super godt initiativ. Som småbørnsfar bliver jeg meget berørt, når jeg hører om, hvilken forskel kampagnen gør for de kræftramte unge og børn på landets sygehuse. Det er vigtigt, at børnene får nogen oplevelser og frirum, så hverdagen bliver lidt bedre for dem”, siger en af deltagerne i Gallashowet, stand-up komiker og tv-vært, Brian Lykke.

Glæde i en hverdag med sygdom

Stand-up komikeren, Uffe Holm, er fast auktionarius ved Gallashowet og er meget engageret i kampagnen. ”Det ligger mig meget på sinde, da kampagnen sætter fokus på en forfærdelig sygdom – og samler ind til at gøre hverdagen lidt bedre for de børn, der er indlagt på landets kræftafdelinger. Jeg støttede også sagen, før jeg fik børn, men det er klart, at efter jeg selv er blevet far, så berører det mig endnu mere at høre børnenes historier.”

Hos Peter Larsen Kaffe glæder man sig til at præsentere det nye ungerum på Skejby Sygehus for de indlagte børn og deres familier.

”Knus Kræft kampagnens formål er, at gøre en forskel. At være med til at skabe trivsel, håb og glæde i en hverdag, der er fyldt med sygdom og sorg for de mange kræftramte børn og unge, der er indlagt rundt omkring på landets hospitaler. Derfor er jeg stolt over, at vi gennem Knus Kræft kan være med til at hjælpe der, hvor der er behov for det. Vi kan ikke redde alle, men vi vil gerne være med til at gøre livet bare en smule bedre for de børn og unge, som rammes af kræft,” siger Claus Bertelsen, administrerende direktør for Peter Larsen Kaffe.

Indvielsen finder sted på Skejby Sygehus, tirsdag d. 5. september fra 15-17, hvor der vil være repræsentanter fra KidsAid, Peter Larsen Kaffe samt Tom Kristensen.

Peter Larsen Kaffe er en 114 år gammel, dansk virksomhed, som målrettet arbejder på at trække kaffekategorien i en mere bæredygtig retning. Siden start 90’erne er vi gået forrest i arbejdet med at udvikle og udbrede bl.a. økologi og Fairtrade certificerede produkter i Danmark. Dette fokus på altid at stræbe efter mest bæredygtige og miljørigtige løsninger kombineret med høje krav til råvarekvaliteter og håndværksmæssige kompetencer har drevet vores udvikling og medvirket til, at Peter Larsen Kaffe anno 2016 er et respekteret og anerkendt varemærke i forbrugernes bevidsthed.