Nyt mikroristeri skal ikke kun præsentere det ypperligste inden for smag, duft og kaffenydelse - det skal også sætte fokus på kaffebønnernes fremtid (Foto: Mikkel Yesin Johansen)

Nyt mikroristeri sætter fokus på specialkaffens overlevelse

Peter Larsen Kaffes nye mikroristeri skal præsentere danske og udenlandske forbrugere for de ypperligste kaffetyper - og sætte fokus på at redde specialkaffen

Med mere end 110 års kaffehistorie i Viborg er Peter Larsen Kaffe nu klar til en international satsning inden for specialkaffe. Specialkaffen bliver lavet på et nyt mikroristeri, som Peter Larsen Kaffe har etableret på firmaets adresse i Viborg. Peter Larsen SPECIAL udspringer af det nuværende Special Brands, som i forvejen leverer specialkaffe til mere end 150 specialbutikker.

”Med geografisk placering hos Peter Larsen Kaffe i Viborg opbygger vi et mikroristeri og videnscenter, som skal udvikle og producere unikke kaffe- og teprodukter til specialhandelen ikke bare i Danmark men i hele Norden. I mere end 110 år har vi leveret kaffe til den danske befolkning, og med så meget erfaring og knowhow – kombineret med en ukuelig trang til at udvikle kaffens smagsunivers - har vi skabt en ny linje af mikroristninger og en selektiv udvælgelse af specialprodukter”, siger udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen kaffe, Lars Aaen Thøgersen.

Foruden Peter Larsen SPECIAL lancerer kaffevirksomheden luksusbrandet, VIBORG, som kun vil blive solgt i begrænset antal i selektivt udvalgte butikker i Norden. VIBORG er det ypperste, når det gælder smagsoplevelse, diversitet og præsentation inden for te og kaffe, og er en hyldest til byen på kronheden, som har været Peter Larsen Kaffes udgangspunkt i 114 år.

”I VIBORG varemærket vil vi præsentere særegne og unikke kaffetyper, som ofte kun er tilgængelige i meget begrænset omfang. Her er vi ude i de yderste kroge af verdens kafferegioner og følger kaffen hele vejen fra dyrkning til forarbejdning, ristning og den endelige præsentation frem til forbrugeren står med produktet i hånden”, udtaler Lars Aaen Thøgersen.

Men de nye specialkaffeprodukter er ikke kun lavet for at give kunden en udsøgt kaffeoplevelse. De skal også være med til at sætte fokus på, at kaffebønnernes dyrkningsområder verden over er truet – og særligt specialkaffen er under pres.

”Kiimaforandringerne giver mange problemer for de vejrfølsomme kaffetræer. Tørke, oversvømmelse og svampeangreb stresser træerne og giver et dårligt afkast. Og når afkastet er dårligt, er det svært at lokke nye generationer til at blive kaffefarmere. Eksperter forudser blandt andet, at den gamle fine Arabica bønne, der stammer fra Etiopien, kan være helt uddød om 80 år. Og hvis klimaforandringerne fortsætter med samme hastige skridt, så vil kaffetræernes afkast i løbet af 20 år være halveret. Derfor er det vigtigt, at vi sætter fokus på specialkaffen – og gør en indsats for at bevare den”, siger Lars Aaen Thøgersen.

Ifølge Lars Aaen skal der forskellige løsninger på bordet for at gøre livet som kaffefarmer attraktivt og forbedre mulighederne for at klare sig mod klimaforandringerne.

”Hos Peter Larsen Kaffe har vi blandt andet et projekt i Kenya, hvor vi kombinerer undervisning med forbedringer af produktionsforhold. Det giver bedre kaffetræer med større afkast, hvis kaffebonden kender til bedre og mere bæredygtig dyrkning - og på den måde er mere rustet til de store klimaforandringer. Eksempelvis har kaffebønderne i vores projekt i Kenya næsten firedoblet afkastet pr. træ – hvorimod afkastet pr. træ er faldet i resten af Kenya. Vores nye mikroristeri skal være med til at fremme specialkaffen over for forbrugerne og vise de helt unikke kaffesorter, der er rundt om i verden. Ved at give forbrugeren mulighed for at købe specialkaffe, der kræver en ekstra indsats at dyrke, kan vi forhåbentligt være med til at øge efterspørgslen på de specielle bønner, så kommende generationer også har lyst til at blive kaffefarmere”, siger Lars Aaen Thøgersen.

Peter Larsen Kaffe er en 114 år gammel, dansk virksomhed, som målrettet arbejder på at trække kaffekategorien i en mere bæredygtig retning. Siden start 90’erne er vi gået forrest i arbejdet med at udvikle og udbrede bl.a. økologi og Fairtrade certificerede produkter i Danmark. Dette fokus på altid at stræbe efter mest bæredygtige og miljørigtige løsninger kombineret med høje krav til råvarekvaliteter og håndværksmæssige kompetencer har drevet vores udvikling og medvirket til, at Peter Larsen Kaffe anno 2016 er et respekteret og anerkendt varemærke i forbrugernes bevidsthed.